Actualisatie kerndoelen en examenprogramma’s

6 december 2024

Waarom actualiseren we kerndoelen en examenprogramma's?

Leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Wat moet je kennen, kunnen en ervaren voor een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs? En wat moet je hebben geleerd om – zowel nu, maar ook later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Goed onderwijs vraagt om een doorlopend debat over wat waard is om te leren. De uitkomsten daarvan leggen we vast in het landelijk curriculum. Het huidige curriculum is verouderd: de kerndoelen komen uit 2006 en veel examenprogramma’s stammen nog uit de vorige eeuw. Daarom heeft het ministerie van OCW SLO opdracht gegeven om samen met het onderwijsveld met het curriculum te actualiseren.

Hoe ver is SLO met het actualisatietraject?

De actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs is opgedeeld in verschillende fasen:

  • Nederlands en rekenen en wiskunde: In september 2024 leverde SLO de allereerste sets definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde op aan het ministerie van OCW. De conceptkerndoelen zijn door SLO ontwikkeld met leraren, vakexperts en curriculumexperts, en vervolgens met meer dan 200 scholen beproefd in de onderwijspraktijk.
    SLO werkt ondertussen aan een advies over de toekomst van het Referentiekader Taal en Rekenen.

  • Burgerschap en digitale geletterdheid: De conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid zijn opgeleverd. Voor deze leergebieden is de fase van beproeven is gestart. We verwachten de definitieve conceptkerndoelen voor deze leergebieden in de zomer van 2025 op te leveren.

  • Moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport: De conceptkerndoelen zijn opgeleverd. We verwachten in 2025 deze conceptkerndoelen te beproeven in de onderwijspraktijk.

  • Kerndoelen Caribisch Nederland: In april 2024 heeft het ministerie van OCW SLO de opdracht gegeven om ook voor Caribisch Nederland de kerndoelen te actualiseren. Dit traject is in september 2024 van start gegaan.

Het ministerie van OCW heeft aangegeven dat er nog een extra stap moet worden gezet om de kerndoelen meer in samenhang te presenteren, zodat er een goede focus komt op het versterken van lezen, schrijven en rekenen. SLO pakt dit tegelijkertijd op met het verwerken van de feedback uit de onderwijspraktijk.

De actualisatie van de examenprogramma's voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs is ook opgedeeld in verschillende fasen.

SLO heeft 61 conceptexamenprogramma’s en bijbehorende toelichtingsdocumenten voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, Nederlands en wiskunde havo-vwo gepubliceerd. Deze zijn voor iedereen in te zien en te downloaden. De conceptexamenprogramma’s inclusief toelichtingsdocumenten van de natuurwetenschappelijke vakken en van de moderne vreemde talen – elementair volgen begin 2025. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor de bovenbouw van het vo dat bijdraagt aan gelijke kansen en een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs.

Vanaf september 2024 zijn drie vakvernieuwingscommissies gestart om de examenprogramma’s van bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij te actualiseren. Alle vakvernieuwingscommissies ontwikkelen in maximaal 24 maanden tijd conceptexamenprogramma’s voor hun vak(ken) voor vmbo, havo en vwo.

Leraren, schoolleiders, leerlingen en belangrijke onderwijspartijen worden bij het actualisatieproces betrokken, SLO voert regie op het proces. De kwaliteitseisen waar de conceptkerndoelen en conceptexamenprogramma’s aan moeten voldoen, zijn vastgelegd in werkopdrachten van het ministerie van OCW. Het ministerie heeft zich hiervoor laten adviseren door de wetenschappelijke curriculumcommissie.

Meer weten?