Periodiek curriculumonderhoud
De maatschappij is constant in beweging. De inhoud van het onderwijs moet blijven aansluiten op die veranderingen. Een actueel en concreet curriculum helpt leerlingen zich goed voor te bereiden op hun toekomst.
Wat is periodiek curriculumonderhoud?
In het wettelijk curriculum is vastgelegd wat leerlingen in het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs op landelijk niveau moeten kennen en kunnen. Leraren hebben behoefte aan kerndoelen die houvast bieden om zo overladenheid terug te dringen. Naast kerndoelen zijn ook up-to-date examenprogramma’s belangrijk voor leerlingen en leraren. Het is dus zaak dat het curriculum regelmatig geactualiseerd wordt. In opdracht van, en samen met het ministerie van OCW, heeft SLO een aanpak ontwikkeld die ervoor zorgt dat curriculumonderhoud voorspelbaarder wordt nadat de huidige actualisatie is afgerond. Met dit nieuwe systeem kunnen belanghebbenden ook in de toekomst invloed uitoefenen op de inhoud van het curriculum en meedenken op het moment dat dat nodig is. Dat geldt voor leraren, schoolleiders en andere direct betrokkenen bij het onderwijs. En ook voor makers van educatieve materialen en eindtoetsen is het fijn om te weten welk vak wanneer aan onderhoud toe is.
Pilotfase
Vanaf maart '25 voert SLO een pilotfase van ruim een jaar uit, om de opzet en werkwijze van het loket te testen en waar nodig bij te stellen. Ingediende signalen worden serieus en conform de werkwijze in behandeling genomen. Als een signaal gedurende de pilotfase als relevant wordt beoordeeld, wordt dit op de voorraadlijst voor onderhoud aan het betreffende vak geplaatst.
We werken met een onderhoudskalender voor het curriculum
Curriculumonderhoud verloopt cyclisch. Van het lopend wettelijk curriculum onderhoud naar het niet-wettelijk onderhoud. En door naar het toekomstig curriculum onderhoud. De onderhoudskalender heeft betrekking op het toekomstig curriculum onderhoud. In de onderhoudskalender is in één oogopslag te zien welke vakken of leergebieden aan de beurt zijn voor een bijstelling. Zo weten alle betrokken partners in het onderwijsveld waar ze aan toe zijn. De onderhoudskalender kent een langetermijnplanning tot 2040. De onderhoudskalender is hier binnenkort te downloaden.
Er is een loket curriculumsignalen
Het loket curriculumsignalen biedt een plek waar belanghebbenden suggesties kunnen indienen met betrekking tot het wettelijk curriculum in het primair- en voortgezet onderwijs. SLO weegt en beoordeelt elk signaal zorgvuldig en neemt relevante signalen mee in het toekomstige onderhoud van het curriculum.
Onderzoeken, toetsen en evalueren
Curriculumherziening heeft een enorme impact, dat doe je dus liever niet al te vaak. Goed onderwijs vindt plaats in de klas. Als we het curriculum actualiseren, dan is het dus heel belangrijk om te weten wat er op school en in de klas goed, of minder goed werkt. De leraar neemt bij deze feedbackloop een heel belangrijke plek in. Het is daarnaast van groot belang dat we ook andere perspectieven en partijen hierin meenemen: maatschappij, politiek, wetenschap, vakverenigingen en uiteraard het onderwijsveld zelf. Daarom is goede monitoring van en onderzoek naar het curriculum de komende jaren van belang.
Ondertussen is de huidige actualisatie in volle gang
Nieuwsgierig naar deze grootse en bijzondere operatie? Hier vind je een overzicht van de actualisatie van alle vakken en leergebieden en waar ze nu staan.