SLO publiceert kerndoelen voor het speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs
Vandaag publiceren we de functionele kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde (definitief concept). Deze kerndoelen zijn speciaal ontwikkeld voor leerlingen die zeer moeilijk leren of meervoudig beperkt zijn. Via deze link kom je bij het kerndoelenboekje met functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (definitief concept). Dit boekje is bedoeld voor alle geïnteresseerden en specifiek voor leraren, begeleiders en schoolleiders die werken met functionele kerndoelen.
Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs
Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Ook wanneer je als leerling zeer moeilijk leert of een meervoudige beperking hebt. En juist nu het gehele curriculum voor het funderend onderwijs wordt geactualiseerd, is het van belang om de kerndoelen voor álle leerlingen te actualiseren. Daarom volgt deze set functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde kort op de oplevering van de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (voor po, onderbouw vo en (v)so).
Op deze wijze sluiten de functionele kerndoelen qua inhouden en opbouw aan bij die set, maar met passende inhouden afgestemd op de onderwijsbehoeften van deze leerlingen.
De huidige kerndoelen voor het speciaal onderwijs (voor zeer moeilijk lerende leerlingen of meervoudig gehandicapte leerlingen, 2010) en voor het voortgezet speciaal onderwijs (gericht op uitstroom dagbesteding en arbeidsmarkt, 2014) zijn verouderd. Bovendien zijn de doelen niet samen met de kerndoelen voor primair onderwijs (2006) en voortgezet onderwijs (2006) ontwikkeld.
Jindra Divis, bestuurder van SLO: “We zijn er trots op dat juist nu het gehele curriculum voor het funderend onderwijs geactualiseerd wordt, dit voor alle leerlingen wordt gedaan. Met de eerste sets functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde -definitief concept- wordt er een mooie eerste stap gezet naar een nieuw curriculum voor het (v)so.”
Samen met werkveld zorgdragen voor kwaliteit
Samen met de expertgroepen (v)so, bestaande uit leraren en (vak)experts met veel kennis over deze doelgroepen, hebben we gewerkt aan deze functionele kerndoelen. We hopen dat deze functionele kerndoelen een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van het (v)so, gericht op zeer moeilijk lerende leerlingen en leerlingen met een meervoudige beperking, zodat zij met vertrouwen uitstromen naar dagbesteding en arbeidsmarkt.
Voor de kwaliteit van het onderwijs is meer nodig dan een landelijk curriculum. Actuele functionele kerndoelen zijn een belangrijke voorwaarde, maar geen garantie op goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school of de plek waar leerlingen leren. Voor een goede vertaalslag van doelen naar passende onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing is de rol van leraren, begeleiders en schoolleiders namelijk cruciaal. Zij weten waar hun leerlingen staan, wat zij nodig hebben om de leerdoelen te bereiken en welke aanpak effectief is.
Welke leergebieden gaan volgen
Parallel aan de reguliere kerndoelen ontwikkelen we de functionele kerndoelen. De functionele kerndoelen voor de leergebieden Nederlands en rekenen en wiskunde zijn nu als eerste ontwikkeld, hierna volgen de functionele kerndoelen rondom de leergebieden burgerschap en digitale geletterdheid. De ontwikkeling van de functionele kerndoelen voor de andere leergebieden - moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport – start in 2025.
Nederlandse Gebarentaal al eerder opgeleverd
Voor dove en slechthorende leerlingen hebben we ook een mooie mijlpaal bereikt: de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal zijn 14 oktober 2024 opgeleverd. Op 14 november a.s. raadplegen we scholen voor deze conceptkerndoelen op de bruikbaarheid van deze doelen. Meer informatie hierover tref je hier.
Hoe nu verder?
We hebben nu deze sets opgeleverd aan het ministerie van OCW. Het ministerie toetst de eindproducten en zal vervolgens bepalen wanneer het traject start om de kerndoelen vast te leggen in wet- en regelgeving. Onlangs heeft ook de Tweede Kamer gedebatteerd over het curriculum. Politieke besluitvorming naar aanleiding van dit debat kan nog invloed hebben op de definitieve functionele kerndoelen. Na het vaststellen in de wet bepaalt het ministerie van OCW wanneer de kerndoelen worden ingevoerd en alle (v)so scholen eraan gehouden zijn.