Curriculumevaluatie
22 oktober 2024
Examenprogramma's en de daarbij behorende syllabi zijn belangrijke dragers van beoogde vakvernieuwingen in het voortgezet onderwijs.
Op verzoek van het Ministerie van OCW voert SLO evaluatie-onderzoeken uit naar de invoering van vernieuwde examenprogramma's in vmbo, havo en vwo. Doel van deze monitoring is het bijstellen en verbeteren van het invoeringsproces. De onderzoeken zijn gebaseerd op peilingen onder betrokken docenten en leerlingen. Onderstaande evaluatierapporten geven de resultaten van de onderzoeken weer.
Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's Technologie & toepassing
- Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's vmbo: Eindrapportage docenten en leerlingen - 2018/19
- Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's vmbo: Tussenmeting docenten en leerlingen - 2017/18
- Evaluatie vernieuwde beroepsgerichte programma's vmbo: Resultaten docentvragenlijst en schoolbezoeken leerjaar 3 - 2016/17
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl: Resultaten derde tussenmeting: vragenlijsten docenten en leerlingen leerjaar 4 – 2019/20
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl: Resultaten tweede tussenmeting: vragenlijsten docenten en leerlingen leerjaar 3 – 2018/19
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl: Resultaten vragenlijsten en schoolbezoeken leerjaar 3 - 2017/18
- Evaluatie pilot Technologie & toepassing vmbo-tl en vmbo-gl: Resultaten vragenlijsten en schoolbezoeken leerjaar 3 - 2016/17
Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen: Eindrapportage onderzoek invoeringsjaar 3: schooljaar 2019-2020
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen: Rapportage onderzoek invoeringsjaar 2: schooljaar 2018-2019
- Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma maatschappijwetenschappen: Rapportage onderzoek docenten en leerlingen 2018
Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing
- Overladenheid in de bètavakken
- Centrale examens als drager van de bètavakvernieuwing: analyse van centrale examens biologie, natuurkunde en scheikunde voor havo/vwo op kenmerken van de boogde vernieuwing
- Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing: Eindmeting docenten en leerlingen 2016-2017
- Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing: tussenmeting docenten 2014-2015
- Monitoring en evaluatie invoering bètavernieuwing: nulmeting docenten en leerlingen 2012-2013
Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma bedrijfseconomie
- Monitoring invoering vernieuwde bedrijfseconomie. Vierde meting van het monitoronderzoek (schooljaar 2021-2022)
- Monitoring invoering vernieuwde bedrijfseconomie. Meting in zomer 2021 onder docenten en leerlingen, over schooljaar 2020-2021
- Monitoring invoering vernieuwde bedrijfseconomie: tweede meting docenten en leerlingen 2019-2020
- Monitoring invoering vernieuwde bedrijfseconomie: startmeting docenten 2018-2019
Monitoring invoering vernieuwd examenprogramma culturele en kunstzinnige vorming CKV
Monitoring invoering vernieuwde wiskunde havo/vwo
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde A vwo: Eindmeting docenten en leerlingen 2017-2018
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde B vwo: Eindmeting docenten en leerlingen 2017-2018
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde A havo: Eindmeting docenten en leerlingen 2016-2017
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde B havo: Eindmeting docenten en leerlingen 2016-2017
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde A havo: Resultaten vragenlijstonderzoek docenten 2015-2016
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde B havo: Resultaten vragenlijstonderzoek docenten 2015-2016
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde A vwo: Resultaten vragenlijstonderzoek docenten 2015-2016
- Monitoring invoering vernieuwde wiskunde B vwo: Resultaten vragenlijstonderzoek docenten 2015-2016
Monitoring invoering nieuw examenprogramma aardrijkskunde vmbo
Monitoring invoering nieuw examenprogramma geschiedenis havo/vwo
- Monitoring van de invoering van een nieuw centraal examen geschiedenis havo/vwo: samenvattend eindrapport
- Hoe denken docenten havo/vwo over het geschiedenisexamen 2015?
- Hoe denken examenleerlingen havo/vwo over het vak geschiedenis?
- In voorbereiding op een nieuw centraal examen geschiedenis
- Hoe denken leerlingen in de tweede fase over het vak geschiedenis?
- Enquête nieuw centraal examen geschiedenis in de tweede fase
- Enquête nieuwe examenprogramma voor het vak geschiedenis
toon meer
Vak
- aardrijkskunde
- bouwen, wonen en interieur
- dienstverlening en producten
- economie en ondernemen
- geschiedenis
- groen
- horeca, bakkerij en recreatie
- maritiem en techniek
- media, vormgeving en ICT
- mens & natuur
- mobiliteit en transport
- produceren, installeren en energie
- rekenen/wiskunde
- wiskunde A
- wiskunde B
- zorg en welzijn