Inhoudslijnen
Kerndoelen digitale geletterdheid
Bij de inhoud van digitale geletterdheid worden kerndoelen geformuleerd. Op dit moment zijn de conceptkerndoelen gereed. Kijk hiervoor op de pagina Conceptkerndoelen.
Wat hebben kinderen nodig om digitaal geletterd te zijn?
Inhoudslijnen ondersteunen een beredeneerd aanbod bij digitale geletterdheid.
Om digitaal geletterd te zijn hebben kinderen van alle vier inhoudelijke domeinen kennis en vaardigheden nodig. Hier vind je per domein een voorbeeldmatige uitwerking van de inhoud.
Net als voor de andere leergebieden in het primair onderwijs heeft SLO de inhoud bij digitale geletterdheid (voor zowel kennis, vaardigheden als houding) geformuleerd in de vorm inhoudslijnen. Hierin beschrijven we op een actieve manier aan welke onderwerpen je met de leerlingen kunt werken bij elk domein.
Inhoudslijnen digitale geletterdheid voor po
inhoudslijn Praktische ICT-vaardigheden
inhoudslijn Digitale informatievaardigheden
inhoudslijn Computational thinking
Beknopt overzicht van de inhoud
Om snel een beeld te krijgen van de breedte van digitale geletterdheid hebben we in het kader van basisvaardigheden de inhoud ook beknopt weergegeven op een kaart.
Vergelijking van de inhoudslijnen met de versie van 2018
In dit document worden de huidige inhoudslijnen vergeleken met de inhoudslijnen van 2018.
Inhoudskaarten voor het jonge kind
De uitwerking van de inhoudslijnen digitale geletterdheid voor het jonge kind/fase 1 zijn apart samengebracht op een inhoudskaart digitale geletterdheid - kleuters. Deze kaart geeft je in een oogopslag een overzicht waar je aan kunt werken met kinderen in de eerste groepen van het basisonderwijs. Voor de voorschoolse educatie is er ook een inhoudskaart digitale geletterdheid - peuters gemaakt (pre-fase).
Inhoudslijnen voor po en vo
De inhoudslijnen voor het primair onderwijs sluiten aan op de uitwerkingen voor het voorgezet onderwijs. Kijk voor vo-onderbouw (fase 4) en vo-bovenbouw (fase 5) op de pagina met de doelen digitale geletterdheid vo.
Meer over inhoudslijnen
Voor het primair onderwijs zijn inhoudslijnen ontwikkeld die een kader bieden voor de inhoud van het onderwijs in digitale geletterdheid. Elke inhoudslijn is opgebouwd in drie fasen: fase 1, fase 2 en fase 3. Dit komt ongeveer overeen met onderbouw/jonge kind, middenbouw en bovenbouw.
Inhoudslijnen vormen een kader waarin inzichtelijk wordt gemaakt waar de leraar met de leerlingen aan werkt.
Aan de hand van deze inhoudslijnen kun je werken aan de ontwikkeling van eigen onderwijsleerlijnen. Zo kun je als schoolteam samen bouwen aan een schooleigen curriculum. De inhoudslijnen vormen de basis voor een beredeneerd aanbod waarin ruimte is voor onder andere activiteiten, te gebruiken lesmateriaal en beoogd leerlinggedrag (bijvoorbeeld in kind- of beheersingsdoelen). Het werken met de items uit de inhoudslijnen zorgt niet alleen voor meer enthousiasme van de leerkracht, maar ook voor meer kennis over inhouden en vaardigheden. Maar vooral ook voor grote betrokkenheid van kinderen op het gebied van digitale geletterdheid.
Inhoudslijnen bevinden zich op het niveau tussen kerndoelen (voor digitale geletterdheid nog niet aanwezig) en leerdoelen. Kijk voor meer informatie en de inhoudslijnen voor ander leergebieden op de pagina inhoudslijnen po.