Didactief special
Samen voor de leerling
Vakblad Didactief heeft in samenwerking met SLO deze Didactief special gemaakt die in het teken staat van basisvaardigheden versterken.
Begrijpend lezen? Besteed er aandacht aan bij wereldoriëntatie. Kinderen rekenen leren? Denk ook eens aan een kookles. Het zijn misschien onverwachte adviezen om het onderwijs in basisvaardigheden te versterken.
> Lees het voorwoord van Sanne Tromp, directeur kennis & innovatie bij SLO
Samen de basis versterken
Hoe versterk je de basisvaardigheden van leerlingen? Dat doe je sámen. Schoolleider van obs Wereldwijs Paula Hoonhout, onderwijsinspecteur Aukje Oosterom-Okma en Anne-Christien Tammes van SLO geven goede raad.
Instappen maar
Column van Arthur Bakker, hoogleraar Didactiek en Curriculum in het Bètadomein aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het nieuwe Research Centre for Curriculum Studies.
Praten over boeken is óók taal
Basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijk. Maar niet alles komt altijd evenredig aan bod. Mondelinge taalvaardigheid blijkt vaak een ondergeschoven kindje. Docent Jeanette Bakker probeert een lessenreeks van SLO uit om daar iets aan te doen.
Samen op zoek naar de rode draad
In het leernetwerk Curriculumbewust handelen brengen schoolleiders en teacher leaders van zeven vo-scholen de rode draad aan in hun lesprogramma. SLO en Schoolleiders voor de Toekomst namen het initiatief.
Ook de sterke rekenaar verdient aandacht
Het versterken van basisvaardigheden staat hoog op de agenda. Maar in elke klas zitten ook leerlingen die meer aankunnen dan het 1S-niveau. Hoe herken je die en hoe bied je hen genoeg uitdaging? ‘De belangrijkste onderwijsbehoefte is instructie.’