Documenten
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Presentatie webinar ‘Kansrijke overgang van po naar vo in coronatijd’ op 8 juni
Een opzet om haalbare leesgesprekken te voeren in het basisonderwijs
Leerlingen gaan met elkaar na wat de succescriteria zijn om tot een uitslag van een ruimtefiguur te komen. Vervolgens maken zij zelf een uitslag van een ruimtefiguur.
Ontwikkelingsvolgmodel voor peuters gebaseerd op BOSOS Kleuters. Observaties worden uitgevoerd op basis van drie hoofdleerlijnen sociaal-emotioneel, visueel-motorisch en cognitief/taal. Een beredeneerd aanbod, observeren, signaleren, opbrengst gericht werken met vastgestelde tussentijdse en uitgebreide observatiemomenten.
Dit kindvolgsysteem voor de kinderopvang (KO) bevat instrumenten om welbevinden, betrokkenheid en ontwikkelingsdomeinen in beeld te brengen. Daarnaast instrumenten voor uitgebreidere, individuele observaties voor kinderen die je diepgaander in beeld wilt brengen. Met rapportagemogelijkheden en een database met interventiemogelijkheden. Ook beschikbaar voor PO (Looqin PO).
Welke ontwikkelingen verdienen een plek in het curriculum en welke
uitdagingen zijn er? Dat bespraken curriculumontwikkelaars van SLO met een brede set aan stakeholders.
Presentatie behorend bij het NPO webinar van 21 mei 2021
In deze trendanalyse schetsen we enkele ontwikkelingen die een rol spelen bij het ontwerpen van een landelijke leerplankader voor burgerschapsonderwijs.
In de vakspecifieke trendanalyse Nederlands beschrijven we periodiek de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten in het curriculum van Nederlands voor po, vo en (v)so.
Deze handreiking biedt informatie, hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Het helpt je om met je leerlingen doelen te stellen over algemene vaardigheden, een plan van aanpak te maken en te reflecteren op hun ontwikkeling.
De handreiking, themakaarten en posters zijn bedoeld voor leraren en begeleiders van talentvolle leerlingen, waaronder hoogbegaafde leerlingen in het po en de onderbouw van het vo.