Praktijkvoorbeeld: Mixed Reality
De vernieuwing van het vmbo zit niet altijd in de inhoud van profieldelen en keuzevakken. Dit bewijst de toepassing van zogenaamde Mixed Reality (MR) in het vmbo. Door het combineren van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) ontstaan er nieuwe didactische mogelijkheden bij het aanleren van traditionele kennis en (beroeps)vaardigheden.
Docent Ewout Warringa van het Vechtdal College te Hardenberg is enthousiast over het gebruik van nieuwe technologie in zijn school.
Het begon allemaal met de komst van de IPad.
Ewout ontdekte al snel dat je met een 3D tekening en Augmented Reality de leerlingen kunt laten zien hoe een werkstuk eruit komt te zien. Jongeren zijn, onder andere door games gewend om in een (virtuele) 3D omgeving te "kijken". Docenten zijn vaak opgeleid om vanuit een "platte" 2D tekening te werken en kunnen vanuit deze tekening een voorstelling maken hoe een werkstuk er in de werkelijkheid uit komt te zien. Leerlingen vinden dat lastig en het lijkt, door de komst van nieuwe technologie niet nodig en ook niet logisch het omzetten van 2D naar 3D aan te leren. Leerlingen geven aan dat ze met een 3D beeld veel beter snappen wat de bedoeling is, hoe een werkstuk eruit ziet en hoe het gemaakt moet worden. Bovendien kun je met de komst van Mixed Reality extra informatie (maten, namen en materialen van onderdelen, etc.) aan een tekening toevoegen. Ewout werd, mede door de reacties en vragen van zijn leerlingen steeds enthousiaster en begon zich te verdiepen in de mogelijkheden van het combineren van 3D beelden met de "echte" wereld: Mixed Reality!
Wat is het?
- Virtual Reality: is de technologie waarbij een gebruiker, afgesloten van de buitenwereld, ervaringen heeft in virtuele werelden.
- Augmented Reality: is de technologie waarbij de gebruiker de echte wereld om zich heen ziet en de technologie deze wereld verrijkt door het toevoegen van digitale elementen (de AR Overlay zoals het bovenstaande kratje).
- Mixed Reality: is de technologie waarbij de volledige omgeving inclusief alles wat er zich in die omgeving bevindt in kaart wordt gebracht. De techniek projecteert digitale elementen in deze omgeving, die digitale elementen zijn in staat om te interacteren met hun omgeving maar ook met elkaar. De weergegeven elementen zijn van zo'n hoge kwaliteit dat deze vrijwel niet meer van echt zijn te onderscheiden, de grens tussen werkelijkheid en virtueel vervaagt: Mixed Reality.
Hoe dan?
Met een Mixed Reality headset kijk je door een bril naar de echte wereld waarin digitale elementen geprojecteerd worden die met de omgeving en met elkaar kunnen interacteren. Door camera's en sensoren in de headset scant de bril continu de omgeving zodat hij "weet" waar objecten zich bevinden. Dit biedt heel veel mogelijkheden om in het onderwijs leerlingen te laten zien hoe bepaalde werkstukken, installaties, constructies en werkomgevingen er in het "echt" uit komen te zien.
Waarmee?
Er zijn op dit moment diverse headsets te koop om dit te realiseren.
In Hardenberg heeft de schoolleiding Ewout toestemming gegeven om de HoloLens van Microsoft aan te schaffen en hiermee te experimenteren.
Ewout heeft bijvoorbeeld het plaatsen van een bouwraam (zie examenprogramma BWI, profielmodule 1 bouwproces en bouwvoorbereiding) in de HoloLens gezet zodat zijn leerlingen meer begrip krijgen van het uitvoeren van hoogtemetingen, materialen en hulpmiddelen beter kunnen toepassen en de onderdelen van het bouwraam (jalons, ….) kunnen herkennen en de constructie kunnen zien.
Een leerling zegt: "Ik wist niet precies wat ik moest doen maar nu ik zie hoe het in elkaar zit en snap ik het beter"…
Kijk hier naar een filmpje waar Ewout met zijn leerlingen aan het werk is om een bouwraam te maken!
Ewout: "Bent u enthousiast en wilt u zelf aan de slag met deze technologie? Gewoon beginnen. Het is niet moeilijk en zeker geen Rocket Science!" |