Keuzevak Robotica
Het keuzevak Robotica is een oriënterend keuzevak. Het doel van dit keuzevak is vmbo-leerlingen een realistisch beeld te geven van de ontwikkelingen en de mogelijkheden over robotica.
Algemeen informatie over het keuzevak Robotica in het vmbo
Het aantal uren voor het keuzevak Robotica in het vmbo
Uitwerking van Robotica in leerwegniveaus
Vaardigheden in het keuzevak Robotica voor het vmbo
2. De context van het keuzevak Robotica in het vmbo
Technologische ontwikkelingen zullen in de toekomst zorgen voor nieuwe toepassingen in alle sectoren. Er zijn technici nodig die de toepassingen kunnen bedenken en kunnen programmeren. En er zijn mensen nodig die beroepsmatig gebruik kunnen maken van de technologie, samen kunnen werken met robots, aan anderen de werking kunnen uitleggen en eenvoudige storingen kunnen verhelpen. Mens en machine kunnen elkaar versterken. Zo kunnen robots het werk lichter, efficiënter en veiliger maken.
Opleidingsrichting Robotica op mbo.
Robots zijn niets meer en niets minder dan machines - computertoepassingen - die geautomatiseerd mechanische handelingen verrichten. Ze worden onder andere gebruikt bij het (technische) productieproces, onderhoud, de logistiek of in de woning. Denk aan de fabricage van auto's, de melk- en wiedrobot, 3d-printers, drones, zelf rijdende auto's, grasmaaiers of stofzuigers en slimme meters. Ook in de zorg is er een flinke toename van technologische toepassingen, zoals bijvoorbeeld chirurgische robots of zorgrobots. Er bestaan robots die helpen bij het tillen, waarmee je kunt knuffelen, die je kunt houden als huisdier en die je helpen herinneren je medicijnen in te nemen.
3. Mogelijke bronnen voor lesmateriaal
Bron | Toelichting |
---|---|
Bendoo Box | Pakket om leerlingen vertrouwd te maken met de werking van techniek, computer en programmeren. Leerlingen gaan aan de slag met hardware, software, programmeren (Minecraft en Scratch) op een laagdrempelige manier. |
Code.org | Online cursussen programmeren voor beginners en gevorderden. Bevat ook Nederlandstalig lesmateriaal waar leerlingen zelf mee aan de slag kunnen. |
Code combat | Online platform waarmee leerlingen op speelse wijze leren programmeren. De kant-en-klare programmeerlessen zijn beschikbaar in Java-script en Python. |
De creatieve code | Een leerlijn creatief programmeren voor bovenbouw primair en onderbouw voortgezet onderwijs. Samen met kunstenaars worden programmeertalen ontdekt en toegepast met kunstwerken als eindresultaat. |
Mindstorm | Een programmeerbaar LEGO-blok (Mindstorm), dat zelfstandig een programma kan uitvoeren. Met een computer ontwerpen de leerlingen zelfstandig via een grafische programmeeromgeving hun programma. Dat laden ze in de Mindstorm. Daarna voert de Mindstorm de opdrachten uit. Met gratis te downloaden werkbladen. |
Meer voorbeeldmaterialen
4. De inhoud van het keuzevak Robotica met deeltaken, eindtermen en bronnen
De deeltaken |
---|
1. Oriëntatie op moderne technische toepassingen |
2. Eenvoudige schakelingen bouwen |
3. Een eenvoudig geprogrammeerde handeling door een robot laten uitvoeren |
Eindtermen deeltaak 1
Elke deeltaak is onderverdeeld in eindtermen en moeten in het onderwijs aan de orde te komen. Dit betekent niet dat alle eindtermen ook getoetst moeten worden. U maakt zelf een relevante keuze hoe en welke eindtermen getoetst worden. De toets moet representatief zijn voor de inhoud, het niveau en de complexiteit van het keuzevak.
De eindtermen in deeltaak 1 zijn gericht op de oriëntatie. Leerlingen krijgen een beeld van de voor - en nadelen en de mogelijkheden en onmogelijkheden van technologische toepassingen. Hierbij is het mogelijk ook aandacht te besteden aan de vaardigheden die robots (nog) niet hebben. Denk aan onder andere creativiteit, flexibiliteit, empathie en ook kennis van mensen en kennis van de wereld om ons heen.
Oriëntatie op moderne technische toepassingen |
---|
1. moderne technische toepassingen in verschillende sectoren herkennen en benoemen (denk aan de fabricage van auto's, de melk- en wiedrobot, 3d-printers, drones, navigatiesystemen, grasmaaiers of stofzuigers, slimme meters maar ook chirurgische robots en zorgrobots) |
2. voor- en nadelen benoemen van moderne technische toepassingen (denk aan robotica en domotica), (denk aan onderscheid tussen mens en robot, afhankelijkheid, werkgelegenheid, scholing, privacy) |
Eindtermen deeltaak 2
Deeltaak 2 is er op gericht leerlingen vertrouwd te maken met de werking van techniek en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn.
Eenvoudige schakelingen bouwen |
---|
1. technische tekeningen en schema's lezen en interpreteren |
2. aan de hand van technische tekeningen elektronische schakelingen bouwen en testen |
3. schakelingen presenteren en de werking uitleggen |
Eindtermen deeltaak 3
De kern van het keuzevak is deeltaak 3: programmeren en testen. Om te leren programmeren is het van belang dat leerlingen robots leren begrijpen. En dan met name wat de essentie is van een robot en wat zijn basisfuncties zijn. Dat kan door producten open te maken en leerlingen te laten ontdekken wat er in zit en hoe het werkt. Aan de andere kant is het belangrijk dat leerlingen zich bewust worden van handelingen, de opeenvolging daarvan, de logische stappen om te kunnen zetten in een programmeertaal en fouten opsporen en herstellen.
Een eenvoudig geprogrammeerde handeling door een robot laten uitvoeren |
---|
1. mogelijkheden van roboticatoepassingen benoemen |
2. de wensen en eisen van een opdrachtgever inventariseren |
3. een eenvoudige roboticatoepassing in proceshandelingen opstellen (algoritme, statement, runnen, error, debuggen, monkeyproof) |
4. op basis van instructies de geprogrammeerde proceshandelingen uitvoeren |
5. proceshandelingen vertalen naar programmeerbare eenheden (programmeertaal (bijv. Scratch, Javascript of Python)) |
6. programmeren |
7. een testopstelling maken en de test uitvoeren |
8. de opdracht door een robot laten uitvoeren |
9. de opdracht opleveren aan de opdrachtgever door middel van een presentatie |