Webshop
In Nederland heeft de e-commerce de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. De kans is dan ook groot dat leerlingen na hun opleiding in aanraking komen met het opzetten, inrichten, vormgeven of beheren van een webwinkel. Leerlingen die tijdens hun opleiding kennis willen maken met de uitvoerende kant van de e-commerce kunnen kiezen voor het keuzevak ‘Webshop’.
Het keuzevak 'Webshop' is een verbredend keuzevak, dus speciale voorkennis is niet noodzakelijk. De combinatie van de keuzevakken 'Ondernemen' en 'Webshop' kunnen een ideale combinatie vormen. Het uitvoeren van het ondernemersplan in het keuzevak 'Webshop' is een aantrekkelijke optie. Bij het keuzevak 'Webshop' komen alle aspecten van het beginnen van een webshop aan bod.
Ter ondersteuning van de lesmethode kunnen docenten en leerlingen bij Shoppagina een eigen webshop beginnen. Shoppagina biedt namelijk sinds 2016 een gratis studentenversie van haar webshopsoftware. Leerlingen en docenten kunnen een jaar lang helemaal gratis en vrijblijvend hiervan gebruikmaken.
Lesmethoden
Alle educatieve uitgeverijen verwijzen in de methodes voor het keuzevak naar de software van Shoppagina. Informeer bij Shoppagina of bij de uitgever voor meer informatie.
Onderstaande punten kunnen tijdens het vak worden behandeld:
1. Wet- en regelgeving webshops
Mag iedereen een webshop beginnen?
Ja. Er zijn geen vergunningen of diploma’s voor nodig. Omdat je een webshop ook hobbymatig (dus zonder winstoogmerk) kunt uitbaten, mag iedereen, ook een minderjarige, een webshop beginnen. Als je een bepaald assortiment, zoals sterke drank of houdbare middelen, wilt verkopen dan heb je, net als een stenen winkel, wel de benodigde vergunningen of diploma’s nodig.
Is een inschrijving KvK en btw-nummer verplicht?
Als je gaat ondernemen met je webshop, dus niet hobbymatig uitbaten, ben je sinds 2008 verplicht je bedrijf in te schrijven bij de KvK. In de meeste gevallen ben je dan ook meteen ondernemer voor de omzetbelasting en moet je een btw-nummer aanvragen en de ontvangen btw na aftrek van de betaalde btw (voorbelasting) afdragen aan de Belastingdienst.
Mag je overal een webshop beginnen?
Het beginnen van een webshop in een woonwijk of op een bedrijventerrein kan in strijd zijn met het bestemmingsplan van de gemeente. Vooral wanneer de shop een ruimtelijke uitstraling heeft, doordat bijvoorbeeld klanten producten kunnen afhalen, dient het ondernemingsplan te worden getoetst aan het bestemmingsplan.
Welke regels zijn er van toepassing op een webshop?
Een verkoop via een webshop wordt wettelijk beschouwd als een koop op afstand. Hierop zijn verschillende bijzondere regels van toepassing:
- Koop op afstand:
een koop op afstand houdt in dat de koopovereenkomst volledig tot stand komt via onpersoonlijke middelen zoals een computer of fax. Dus zonder tussenkomst van een verkoper. - Speciale regels koop op afstand webshop:
er is een aantal specifieke regels opgesteld waar webwinkels aan moeten voldoen. Zo geldt een bedenktijd van minimaal 14 dagen waarin de klant zonder opgaaf van reden de artikelen terug mag sturen. Het volledige orderbedrag, inclusief de verzendkosten, moet dan worden terugbetaald. Daarnaast dient de shop het ‘modelformulier voor herroeping’ in de webshop aan te bieden (mag als downloadbare pdf) en moet uit de tekst op de bestelknop duidelijk blijken dat er sprake is van een betaalverplichting. De overheid stelt daarbij de tekst ‘“bestelling met betalingsverplichting” voor. “Afrekenen” of “Betalen” mag gelukkig ook. Het woord “Bestellen” mag niet.
Een overzicht van alle wet- en regelgeving vind je op www.acm.nl en op www.ondernemersplein.nl
2. Wat ga je verkopen in je webshop?
Voordat je een webwinkel kunt beginnen moet je verzinnen wat je wilt verkopen. Daarbij zijn een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden:
- Hoofd- of nichemarkt?
Een webshop beginnen in de hoofdmarkt is alleen verstandig als je onderscheidend kunt zijn qua aanbod, prijs of service. Dat is natuurlijk heel lastig en voor sommige branches (bijvoorbeeld kinderkleding en telefoonhoesjes) is de markt behoorlijk verzadigd. Daarin kun je alleen opvallen als je heel veel geld uitgeeft aan marketing. Daarom kan het slim zijn een webshop te beginnen die zich richt op een nichemarkt (zoals houten telefoonhoesjes, of wollen kinderkleding). Zo is je doelgroep kleiner maar wel veel makkelijker te bereiken. - Zelf produceren of inkopen?
Door de producten zelf te produceren creëer je al snel een nichemarkt. Uiteraard moet je wel de aan vraag kunnen voldoen en constante kwaliteit leveren. Spullen inkopen door deze groot af te nemen of zelf te importeren (bijvoorbeeld uit China) is een stuk eenvoudiger. Je krijgt dan te maken met speciale regelingen en kosten voor de import, zoals invoerheffing (onderstaande bedragen hebben betrekking op de kostprijs van het geïmporteerde product exclusief overige kosten, zoals verzendkosten):
- Tot € 22: je betaalt geen btw en geen invoerrechten. De btw die je normaal zou betalen moet je wel opgeven maar mag je als voorbelasting weer aftrekken.
- Tussen € 22 en € 150: je betaalt wel btw maar geen invoerrechten. De btw voldoe je niet aan de leverancier maar aan de douane. Het wordt geïnd via de vervoerder, bijvoorbeeld DHL of PostNL. De btw mag je natuurlijk als voorbelasting aftrekken bij je aangifte.\
- Meer dan € 150: je betaalt zowel invoerrechten als btw. De hoogte van de invoerrechten is afhankelijk van het type product.
- Eigen voorraad of dropshipping?
Je kunt een webshop zonder eigen voorraad beginnen. Je sluit dan simpelweg een overeenkomst met een leverancier. Alle bestellingen worden via de webshop direct bij de leverancier geplaatst en deze verstuurt de producten rechtstreeks naar de klant. Deze vorm van leveren heet dropshipping en kent een aantal voordelen. Zo hoef je niet te investeren in de beginvoorraad en hoef je ook niet zelf de pakketjes te verzenden. De nadelen zijn echter dat je doorgaans veel minder marge maakt en het is lastig, zo niet onmogelijk, om producten van verschillende leveranciers aan te bieden.
3. Eigen domeinnaam
Wat is een goede domeinnaam voor een webshop?
De domeinnaam is het webadres van de shop. Bij het kiezen van een goede domeinnaam zijn een aantal zaken van belang:
- De extensie
De laatste tekens, .nl. .com, .org, etc, noemen we de extensie. Voor een Nederlandse webshop is een .nl-domeinnaam verreweg de beste optie. Google houdt namelijk rekening met deze extensie en een shop onder bijvoorbeeld een .com-domeinnaam moet zich op allerlei manieren bewijzen als relevante site voor een Nederlandse bezoekers. Een shop met een .nl-domeinnaam heeft dit probleem niet. - Vindbaarheid
De woorden voor de laatste punt in de domeinnaam, zoals bol in bol.com, worden door Google extra zwaar gewogen. Om ervoor te zorgen dat je shop goed wordt gevonden kan het slim zijn het belangrijkste woord hierin te verwerken, zoals hippejurkjes.nl. - Herkenbaar
Een domeinnaam wordt vaak mondeling doorgegeven. Zorg er dus voor dat de domeinnaam makkelijk te onthouden is en eenduidig qua schrijfwijze.
Checken of een domeinnaam nog vrij is doe je op www.sidn.nl.
4. Inkoop, kosten, verkoop en btw
Verkoopprijs berekenen
Inkoop + kosten + winst + btw
Btw
De berekening en afdracht van de btw is natuurlijk hetzelfde als voor ieder ander bedrijf. Bijzonderheid is de btw over verzendkosten:
- Vrijstelling PostNL zorgt voor verwarring
PostNL is voor een aantal diensten, zoals de verkoop van postzegels en het standaard pakket tot 10 kg vrijgesteld van btw. Als jij deze kosten wilt doorberekenen aan je klant moet je de btw erbij optellen omdat jouw webshop niet is vrijgesteld. - Btw-tarief verzendkosten
Het btw-tarief dat moeten worden berekend is afhankelijk van de bestelde producten. Als het artikelen met 6% btw-tarief betreft moet dit percentage ook over de verzendkosten worden berekend. Bij artikelen met 21% btw dient ook over de verzendkosten 21% btw te worden berekend. Wanneer verschillende producten worden besteld waarop zowel het lage als het hoge tarief van toepassing is op de verzendkosten het hoge tarief (21%) van toepassing. Meer informatie vind je op de website van de belastingdienst.
5. Betaalmogelijkheden
Wat zijn de meest gangbare online betaalmogelijkheden?
iDEAL, PayPal, Creditcards, AfterPay, Klarna, SOFORT, MisterCash.
Wat is een Payment Service Provider?
Een Payment Service Provider (PSP) is een aanbieder van verschillende online betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, Mister Cash, Sofort etc. Doorgaans betaal je een vast bedrag per transactie. Bekende PSP’s zijn Sisow, Mollie, Buckaroo en MultiSafepay. tegenwoordig betaal je ongeveer € 0,30 per iDEAL-transactie.
Achterafbetaalmogelijkheid aanbieden?
Hoewel het veel risico met zich meebrengt is het wettelijk verplicht een betaalmethode aan te bieden waarbij niet het gehele bedrag vooraf wordt voldaan. De mogelijkheden daarin zijn beperkt. Op rekening laten bestellen is erg risicovol. Betere opties zijn onder rembours of via een externe dienst als Afterpay of Klarna.
Betaalmogelijkheden studentenversie
De betaalmogelijkheden die kunnen worden gebruikt in de studentenversie van Shoppagina zijn: Sisow-test (gesimuleerde iDEAL), Overboeking en Betalen bij afhalen.
6. Verzendkosten en -mogelijkheden
Briefpost en pakketpost
Het tarief voor briefpost is afhankelijk van het gewicht. Het is de vraag of je deze bedragen één op één moet doorberekenen aan de klant. Op deze manier kun je namelijk niet vooraf de totale kosten communiceren en kun je ook je verzendkosten niet gebruiken om je shop te promoten. Wellicht is het marketingtechnisch beter om een vast verzendtarief te berekenen en het verschil te verrekenen in de verkoopprijs.
Fulfilment
Je kunt de opslag en verzending van je artikelen volledig uitbesteden. Een dergelijke oplossing heet fulfilment. Je huurt een opslagruimte bij een bedrijf en zij verzorgen de verzending van de artikelen.
Afhalen
Als je aan wilt bieden dat klanten de producten ook kunnen afhalen dien je eerst na te gaan in het bestemmingsplan van de gemeente of dit is toegestaan.
7. Webshopsoftware
- Ga naar www.shoppagina.nl/aanvragen/student
- Vul je gegevens in en vraag de shop aan. Je ontvangt een e-mailbericht met daarin een link. Als je op deze link klikt wordt de webshop geïnstalleerd en ontvang je de inloggegevens per e-mail.
- Lees ‘Webshop beginnen voor beginners’ voor een korte introductie bij de software. Uitgebreide informatie over de mogelijkheden en instellingen vind je in de handleiding.
8. Promotie webshop
Als de webshop helemaal is ingericht kun je beginnen met marketing en promotie. Daarin heb je verschillende mogelijkheden.
- Adverteren
Er bestaan verschillende systemen om je webshop online te promoten. De bekendste zijn AdWords van Google en Admarkt van Marktplaats. Bij beide kun je een advertentie aanmaken en aangeven hoeveel je per klik op je advertentie wilt betalen, zogenaamde cost per click (cpc). De advertentie waarop binnen een bepaalde categorie het hoogste bedrag per klik wordt geboden wordt het duidelijks getoond. - Social media
Je kunt je webshop ook heel makkelijk promoten via de verschillende social media, zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Dit kan gratis door een pagina of profiel aan te maken, volgers en fans te verzamelen en regelmatig berichtjes te plaatsen, of betaald door binnen deze omgevingen te adverteren. - Vergelijkingssites
Je kunt je producten ook vrij eenvoudig promoten via de verschillende vergelijkingssites zoals Beslist, Twenga en Google Shopping. Ook deze promotiekanalen werken met een bedrag per klik (cost per click, doorgaans afgekort tot cpc) of een bedrag per verkoop (cost per sale, afgekort tot cps). - SEO
Het succes van een webshop is tegenwoordig grotendeels afhankelijk van de vindbaarheid in Google. SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine-optimalisatie. Als je webshop goed vindbaar is kun je besparen op de advertentiekosten en veel gratis verkeer naar je shop verkrijgen. Om een webshop goed vindbaar te maken moet je shop aan drie voorwaarden voldoen: 1) goede content, 2) een logische structuur, 3) veel relevante links naar je webshop.