Luister- en kijkvaardigheid en het ERK
In onderstaande twee tabellen is de eindterm MVT/K/5 gekoppeld aan een ERK-niveau en de betreffende ‘can do’-descriptoren uit Taalprofielen 2015. Voor bbl en kbl is het ERK-niveau A2. Voor gl/tl is het ERK-niveau deels A2 en deels B1. Dit houdt in dat het examen zowel A2 materialen en vragen bevat als B1. Zie ook de sectie Het ERK.
In beide tabellen staat in de eerste kolom de eindterm MVT/K/5 luister- en kijkvaardigheid. In de tweede kolom staat het ERK-streefniveau dat aan het eind van het vmbo haalbaar wordt geacht. In dezelfde kolom staat een korte beschrijving van het beheersingsniveau van het betreffende niveau. De derde kolom bevat de subvaardigheden van luister- en kijkvaardigheid en alle betreffende ‘can do’-descriptoren uit Taalprofielen (2015).
Voor het ontwikkelen van opdrachten voor luister- en kijkvaardigheid kan hieruit geput worden.
BBL/KBL /deels GL/TL | ||
---|---|---|
Examenprogramma Eindterm MVT/K/5 luister- en kijkvaardigheid |
Streef- en beheersingsniveau ERK | Subvaardigheden luister- en kijkvaardigheid (Taalprofielen, 2015) |
De kandidaat kan aangeven welke relevante informatie een tekst bevat, gegeven een bepaalde informatiebehoefte. De kandidaat kan de hoofdgedachte van een tekst(gedeelte) aangeven. De kandidaat kan de betekenis van belangrijke elementen van een tekst aangeven. De kandidaat kan anticiperen op het meest waarschijnlijke vervolg van een gesprek. |
Streefniveau A2 Beheersingsniveau De kandidaat kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld zeer eenvoudige informatie over zichzelf en zijn/haar familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). De kandidaat kan de belangrijkste punten uit korte, duidelijke eenvoudige berichten en aankondigingen halen. |
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen De kandidaat kan:
De kandidaat kan:
De kandidaat kan:
De kandidaat kan:
|
deels GL/TL | ||
---|---|---|
Examenprogramma Eindterm MVT/K/5 luister- en kijkvaardigheid |
Streef- en beheersingsniveau ERK | Subvaardigheden luister- en kijkvaardigheid (Taalprofielen, 2015) |
De kandidaat kan aangeven welke relevante informatie een tekst bevat, gegeven een bepaalde informatiebehoefte. De kandidaat kan de hoofdgedachte van een tekst(gedeelte) aangeven. De kandidaat kan de betekenis van belangrijke elementen van een tekst aangeven. De kandidaat kan anticiperen op het meest waarschijnlijke vervolg van een gesprek. |
Streefniveau B1 Beheersingsniveau De kandidaat kan zinnen en de meest frequente woorden begrijpen die betrekking hebben op gebieden die van direct persoonlijk belang zijn (bijvoorbeeld zeer eenvoudige informatie over zichzelf en zijn/haar familie, winkelen, plaatselijke omgeving, werk). De kandidaat kan de belangrijkste punten uit korte, duidelijke eenvoudige berichten en aankondigingen halen. |
Een moedertaalspreker als gesprekspartner begrijpen
|