Bronnen
4 juni 2024
Bij het samenstellen van deze handreiking is een aantal bronnen gebruikt.
- College voor Toetsing en Examens (2018). Geschiedenis vmbo. Syllabus centraal examen 2018. Geraadpleegd van www.examenblad.nl.
- Examenprogramma geschiedenis en staatsinrichting vmbo. Geraadpleegd van www.examenblad.nl.
- Janssen-Noordman, A.M.B., & Merriënboer Jeroen J.G. van (2002). Innovatief onderwijs ontwerpen. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff.
- Kirschner, P.A., Sweller, P. & Clark, E.E. Why minimal guidance during instruction does not work, In:Educational Psychologist, 41 (2), p. 77 - 78.
- Meijers, F. (2001). Heeft beroepskeuzevoorlichting zin? Naar een strategie van participerend leren, In:Pedagogiek, jrg. 21, 2001.
- Meijers, F., Kuijpers, M. en Bakker, J. (2006). Over leerloopbanen en loopbaanleren. Platform beroepsonderwijs, februari 2006.
- Mittendorff K., Sjenitzer T., & Boer den P. (2005). Beter kiezen. Wageningen: STOAS.
- Wardekker, W. (2005). Beroepsonderwijs en identiteit. Zwolle: Chr. Hogeschool Windesheim, 17 februari 2005.
Websites:
- College voor Examens (conceptsyllabi): www.cvte.nl
- Examenblad (examenprogramma's en definitieve syllabi): www.examenblad.nl
- Cito (recente examens, normeringstabellen en jaarverslagen): www.cito.nl
- Vereniging van Geschiedenisleraren in Nederland (VGN): www.vgnkleio.nl
- Histoforum (vakinformatie): histoforum.net
- www.geschiedenisportaal.nl
- Historiek (verbindt geschiedenis en actualiteit): historiek.net/over-ons
- Geschiedenis.nl
- Leergang LOB