Preambule examenprogramma
18 december 2019
Voor alle vakken en sectoren in het vmbo gelden zes algemene onderwijsdoelen.
- werken aan vakoverstijgende thema's;
- leren uitvoeren;
- leren leren;
- leren communiceren;
- leren reflecteren op het leer- en werkproces;
- leren reflecteren op de toekomst.
Voor het vak geschiedenis gelden daarnaast voor alle sectoren:
- oriëntatie op leren en werken (GS/K/1);
- basisvaardigheden (GS/K/2);
- leervaardigheden in het vak geschiedenis en staatsinrichting (GS/K/3).
bb | kb | gl/tl | ||
GS/K/1 | Oriëntatie op leren en werken | |||
---|---|---|---|---|
De kandidaat kan zich oriënteren op de eigen loopbaan en het belang van geschiedenis en staatsinrichting in de maatschappij. | x | x | x | |
GS/K/2 | Basisvaardigheden | |||
De kandidaat kan basisvaardigheden toepassen die betrekking hebben op communiceren, samenwerken en informatie verwerven en verwerken. | x | x | x | |
GS/K/3 | Leervaardigheden in het vak geschiedenis en staatsinrichting | |||
De kandidaat kan strategische vaardigheden toepassen die bijdragen tot: - de ontwikkeling van het eigen leervermogen - het vermogen om met voor geschiedenis en staatsinrichting geëigende vaktaal en methodieken te communiceren en onderzoek te doen. |
x | x | x |