Grotere keuzevrijheid

13 december 2019

De school en de leerlingen, krijgen de mogelijkheid om activiteiten te kiezen die goed passen bij de regionale bewegingscultuur en de voorkeuren van leerlingen. Hiermee wordt een geleidelijke overgang naar een bewuste eigen keuze na de schoolperiode door de leerlingen bewerkstelligd.

Binnen de eindtermen zijn er de volgende keuzemogelijkheden:

  • Een slag- en loopspel, drie doelspelen, twee terugslagspelen (een vorm van volleybal en keuze uit minstens één vorm van badminton, tennis of tafeltennis), vormen van tik- en afgooispelen (LO1/K/4).
  • Eén of meer van de volgende turnactiviteiten uitvoeren: steun- en vrij springen, herhaald springen, zwaaien, balanceren en acrobatiek (LO1/K/5).
  • Eén van de volgende vormen van bewegen op muziek uitvoeren: ritme en bewegen, streetdance, jazzdans of conditionele vormen op muziek (LO1/K/6).
  • Vormen van de volgende atletiekactiviteiten uitvoeren: hardlopen, ver- en hoogspringen en één vorm van werpen, stoten of slingeren (LO1/K/7).
  • Eén van de volgende vormen zelfverdediging uitvoeren: stoeispelen (bijvoorbeeld: vormen van judo), trefspelen (bijvoorbeeld: vormen van boksen, schermen of karate-do) (LO1/K/8).
  • Twee nieuwe, actuele bewegingsactiviteiten uitvoeren die hij kan kiezen uit een aanbod dat bij voorkeur niet behoort tot één van de hierboven genoemde activiteitengebieden (bijvoorbeeld water-, winter- of outdoorsporten) (LO1/K/9​​).