NE/K/1 Oriëntatie op leren en werken
De exameneenheid Oriëntatie op leren en werken moet getoetst worden op het schoolexamen en leent zich meer voor praktische opdrachten dan voor een schriftelijke toets.
NE/K/1 Oriëntatie op leren en werken | bb | kb | gl/tl |
De kandidaat kan zich oriënteren op de eigen loopbaan en het belang van Nederlands in de maatschappij. | X | X | X |
Leerlingen kunnen met zulke opdrachten het belang aangeven van beheersing van het Nederlands in de maatschappij en voor het werk dat ze willen gaan doen, gedachten over hun eigen loopbaan en arbeidsrol weergeven en laten zien hoe ze keuzes maken. Deze exameneenheid gaat dus verder dan het schrijven van sollicitatiebrieven, het maken van elevator pitches (korte presentatie van 60 seconden over jezelf) of het voeren van gesimuleerde sollicitatiegesprekken met de docent of beroepsbeoefenaar.
Onder Loopbaanoriëntatie en -begeleiding is meer informatie te vinden over en concrete suggesties voor LOB bij Nederlands. Daarnaast kun je gebruikmaken van de Leergang LOB die SLO heeft ontwikkeld bij de concretisering van LOB naar de lespraktijk in het algemeen.
Voorbeeldmatige uitwerkingen toetsdoelen
Hieronder lees je hoe je toetsdoelen bij oriëntatie op leren en werken kunt uitwerken in concrete examenopdrachten.
Toetsdoelen | Voorbeeldopdrachten schoolexamen |
De leerling kan een mondelinge of schriftelijke beschrijving geven van eigen werkervaringen (betaald werk, onbetaald werk, zorgtaken). |
|
De leerling kan een mondelinge of schriftelijke beschrijving en een mening geven over een bepaald beroep en de wijze waarop deze informatie verzameld is. |
|
De leerling kan een mondelinge of schriftelijke beschrijving geven van eigen ervaringen met taal in werk- en vrijwilligerssituaties of de eisen die gesteld worden in bepaalde werksituaties. |
|