NE/K/2 Basisvaardigheden
Deze exameneenheid geldt voor alle leerwegen, moet getoetst worden op het schoolexamen en kan bij het examineren van alle taalvaardigheden meegenomen worden in de beoordeling.
NE/K/2 Basisvaardigheden | bb | kb | gl/tl |
De kandidaat kan basisvaardigheden toepassen die betrekking hebben op communiceren, samenwerken, en informatie verwerven, verwerken en presenteren. | X | X | X |
Leerlingen moeten dus laten zien, dat ze kunnen samenwerken bij het leren en werken, informatiesystemen (zoals communicatie-, zoek- en verwerkingsprogramma's) kunnen gebruiken, (verbale en cijfermatige informatie uit) teksten kunnen beoordelen op waarde, selecteren, verwerken en zelf teksten kunnen produceren. De basisvaardigheden hebben een sterke link met de zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden, waarover je meer leest op de website van SLO bij 21e eeuwse vaardigheden. Deze eindterm houdt dus meer in dan een vertaling naar woordenschat-, spelling- en grammaticatoetsen.
Voorbeeldmatige uitwerkingen toetsdoelen
Hieronder lees je hoe je toetsdoelen bij basisvaardigheden kunt uitwerken in concrete examenopdrachten.
Toetsdoelen | Voorbeeldopdrachten schoolexamen |
De leerling kan in verschillende situaties samenwerken, flexibel en creatief zijn, werkzaamheden plannen en sociale vaardigheden toepassen. |
|
De leerling kan bij het communiceren gebruik- maken van geschikte communicatiemiddelen o.a. e-mail, sociale media, telefoon, enzovoort. |
|
De leerling kan gebruikmaken van informatiesystemen en deskundigen, snel de juiste bronnen opzoeken en deze informatie gebruiken en verwerken, waar nodig met gebruik van computerprogramma’s. |
|
De leerling kan informatie overdragen door middel van een mondelinge of schriftelijkepresentatie. |
|