NE/K/3 Leervaardigheden
Leervaardigheden in het vak Nederlands wordt voor alle leerwegen getoetst in het centraal examen en daarom ook gespecificeerd in de syllabus: De kandidaat beheerst een aantal strategische vaardigheden die bijdragen tot de ontwikkeling van het eigen leervermogen. De kandidaat kan:
NE/K/3 Leervaardigheden | bb | kb | gl/tl |
De kandidaat kan strategische vaardigheden toepassen die bijdragen tot:
|
X | X |
X |
- strategieën kiezen en hanteren die afgestemd zijn op het bereiken van verschillende lees-, schrijf-, luister- en kijk-, spreek- en gespreksdoelen;
- strategieën kiezen die het eigen taalleerproces bevorderen;
- compenserende strategieën kiezen en hanteren wanneer de eigen taal- of communicatieve kennis tekortschiet:
- informatie afleiden uit de context;
- woordenboek gebruiken;
- vragen wat iets betekent;
- omschrijvingen gebruiken;
- non-verbale middelen benutten.
Dit houdt in dat leerlingen bij elke taaltaak strategieën kunnen toepassen om die taak goed te kunnen uitvoeren en dat zij een compenserende strategie kunnen kiezen en inzetten indien nodig. Deze vaardigheid is niet makkelijk beoordeelbaar, omdat strategieën hulpmiddelen zijn om een taak goed uit te voeren en omdat leerlingen ingeoefende strategieën vaak 'vanzelf' en dus minder of onbewust inzetten.
Voorbeeldmatige uitwerkingen toetsdoelen
Hieronder lees je hoe je toetsdoelen bij leervaardigheden kunt uitwerken in concrete examenopdrachten.
Toetsdoelen | Voorbeeldopdrachten schoolexamen |
De leerling kan strategieën |
|
De leerling kan strategieën |
|
De leerling kan strategieën |
|