Toetsmatrijs gesprekken voeren
U kunt de invulbare toetsmatrijs voor gesprekken voeren downloaden in het rechtermenu. In de toetsmatrijs concretiseert u de toetsdoelen luister- en kijkvaardigheid en legt u de weging van elk toetsdoel (aantal opgaven/totaal aantal opgaven) vast. Hieronder beschrijven we enkele voorbeelden.
Voorbeeldmatige uitwerking toetsdoelen
Hieronder lees je hoe je toetsdoelen voor gesprekken voeren kan uitwerken in concrete examenopdrachten.
Toetsdoelen | Voorbeeldopdrachten schoolexamen |
---|---|
De leerling kan in een gesprek informatie geven, informatievragen, overtuigen, een mening geven, tot handelen aanzetten. |
|
De leerling kan in een gesprek rekening houden metverschillende soorten publiek (directe omgeving, instanties, publiek met een hogere status) en verschillendetaalvarianten (dialecten, groepstalen, talen van allochtonen andere minderheden, Nederlands als standaardtaal). |
|
De leerling kan in een discussie een mening geven enovertuigen. |
|
De leerling kan in gesprekken het spreekdoel van anderen herkennen en de reacties van anderen inschatten. |
|