Evenementenagenda - maart 2025
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Uitnodiging: uitgeversbijeenkomst conceptexamenprogramma’s avo-vakken vmbo, havo en vwo 18 maart
Wat moeten leerlingen kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Deze vraag stond de afgelopen tweeënhalf jaar centraal in zeven vakvernieuwingscommissies die de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo actualiseerden. Het betreft de examenprogramma’s voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, natuurwetenschappelijke vakken, Nederlands en wiskunde.
Nu is het tijd voor het beproeven ervan in de onderwijspraktijk. SLO gaat de conceptexamenprogramma’s – samen met de conceptsyllabi die CvTE op dit moment ontwikkelt – beproeven op bruikbaarheid en uitvoerbaarheid ( hier lees je er alles over). Omdat de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) straks impact zullen hebben op jouw werk als leermiddelenmaker van een lesmethode, willen we graag met je in gesprek over deze conceptexamenprogramma’s en de visie en bedoeling hierachter. We willen jullie vragen beantwoorden en gezamenlijk kijken wat er nodig is om de geactualiseerde inhouden goed te doen landen. Dit alles vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid: constructieve afstemming tussen examenprogramma’s, -syllabi en leermaterialen.
Het programma betreft de volgende vakken:
- Klassieke talen – vwo
- Maatschappijleer – vmbo, havo, vwo
- Moderne vreemde talen vmbo, havo, vwo: Engelse, Duitse, Franse, Spaanse, Italiaanse, Chinese taal en cultuur
- Natuurwetenschappelijke vakken: biologie, natuurkunde, scheikunde – vmbo, havo en vwo en nlt en O&O havo en vwo
- Nederlandse taal en literatuur – vmbo, havo en vwo
- Wiskunde vmbo: wiskunde en voor leerlingen die niet het vak wiskunde volgen gecijferdheid (rekenen)
- Wiskunde maatschappij en natuur op havo en vwo
De opbouw van het programma is als volgt:
- 13.00 uur inloop
- 13.30 uur start programma plenair
- 14.30 uur start subsessies (clusters van) vakken
- 16.30 uur borrel
Locatie: De Eenhoorn in Amersfoort
Heel graag tot 18 maart!
De focus moet liggen op lezen en schrijven, zegt de politiek. Met inzetten op beter leesonderwijs zijn veel scholen al bezig, maar het schrijfonderwijs krijgt minder aandacht. Toch kan het een niet zonder het ander! Taalvaardigheid is een samenhangend geheel en alle onderdelen versterken elkaar. De geactualiseerde conceptkerndoelen ondersteunen je bij het vormgeven van je schrijfonderwijs in samenhang.
Goed leren schrijven is een complex proces en omvat veel meer dan een tekst leren schrijven zonder fouten in spelling en interpunctie (kerndoel 13). Een goede tekst bereikt op een passende (kerndoel 5) of verrassende (kerndoel 6) manier zijn doel. Leerlingen die goed kunnen schrijven denken ook na over de structuur van de tekst, de gebruikte toon, de woordkeus (kerndoel 15), goed lopende zinnen (kerndoel 12), leesbaarheid en inhoud.
Schrijven ondersteunt het lezen: als je je leerlingen laat schrijven over wat ze hebben gelezen, stel je leerlingen in staat om te bepalen wat het belangrijkst was in de tekst en om verbindingen te leggen met de inhoud of in de wereld. En schrijven helpt hen ook plezier te ontwikkelen in taal; zeker als je je leerlingen creatieve opdrachten geeft!
Voor jou als leraar zijn de teksten die leerlingen schrijven over gelezen teksten een formatieve bron van informatie: je ziet zo of ze de bronnen goed begrepen hebben, waar hun hiaten nog zitten in het leren formuleren en ze geven je een inkijkje in hun gedachte- en gevoelswereld.
Kortom: alle reden om ook in te zetten op je schrijfonderwijs. Op deze netwerkdag krijg je daar praktische handvatten voor!
Vrijdag 21 maart organiseert SLO de zesde netwerkdag voor begeleiders van digitale geletterdheid in het primair onderwijs. Thema is dit keer:
Wat leer je kinderen over AI?
Digitale geletterdheid is niet langer een extra vaardigheid, maar een onmisbare basis. Nu kunstmatige intelligentie (AI) razendsnel terrein wint, is het goed dat kinderen daarbij ook leren over AI. Maar wat valt er eigenlijk aan kennis en vaardigheden onder AI? En hoe voorkomen we valkuilen uit het verleden bij het aanleren van basisvaardigheden?
Barend Last, docent, onderwijsmaker en auteur van Chatten met Napoleon, belicht essentiële vragen en uitdagingen en gaat met jullie in gesprek. Laat je inspireren door inzichten die AI niet alleen toegankelijk maken, maar ook de waarde van traditionele vaardigheden hernieuwd onderstrepen.
Naast de informatie en discussie over AI kijken we deze dag verder vanuit het curriculum primair onderwijs (beleid, praktijk en wetenschap) naar ontwikkelingen bij digitale geletterdheid. Je ontmoet weer andere collega’s en er is ruimte voor uitwisseling van ervaringen over diverse thema’s die op dit moment spelen op het gebied van digitale geletterdheid in het primair onderwijs.
Zoals altijd belooft het een dag te worden vol kennis, inspiratie en ontmoetingen.
We starten om 9:30 uur met een inloop onder het genot van koffie/thee met wat lekkers. Het programma begint om 10:00 uur.
Net als de vorige keer belooft het weer een dag te worden vol kennis, inspiratie en ontmoetingen!
Tijdens de masterclass gaan we in op de verschillende facetten van digitale geletterdheid waarbij de rol van visievorming centraal staat. We laten zien hoe het visiespel hierbij kan ondersteunen en we doen samen ervaring op met verschillende werkvormen. Iedere deelnemer krijgt tijdens de masterclass het visiespel digitale geletterdheid uitgereikt en is na afloop in staat dit in te zetten in de onderwijspraktijk.
Wat komt onder andere aan bod:
- reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid
- een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel
- werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen
- vervolg van de implementatie: suggesties na de visievorming
Alle deelnemers aan de masterclass krijgen aansluitend een lunch aangeboden.