Evenementenagenda - juni 2022
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Op woensdag 1 juni organiseren de projecten Maatwerk en Curriculumontwikkeling op School het netwerkevent 'Samen de doelen voor elkaar!' bij NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Chief of Failure prof. Paul Iske van de Universiteit van Maastricht is de keynote. Het programma is gericht op doelen ten behoeve van het stimuleren van:
- talentontwikkeling en maatwerk;
- het welbevinden van kinderen en jongeren;
- ontwikkeling executieve vaardigheden;
- verrijkingsonderwijs;
- curriculumontwikkeling op school en
- creativiteit en denkvaardigheden.
Dit event is voor leraren en begeleiders in po en vo, met een parallel programma voor schoolleiders po en vo. Nora Steenbergen-Penterman (de dagvoorzitter) opent om 10.00 uur met een inleiding over maatwerk en het welbevinden van leerlingen en leraren in po en vo. Dit wordt gevolgd door een interactieve lezing van Prof. Paul Iske van de Universiteit van Maastricht over “Briljante mislukkingen of toch anders...”.
Naast deze keynote is er een informatiemarkt, een inspiratieronde met 11 bijdragen vanuit het onderwijsveld en in de middag twee workshoprondes met elk 11 workshops. Ook kunt u in de middag kiezen voor één van de twee masterclasses over vaardigheden in het po en vo.
Wil jij structureel aan de slag met wetenschap & technologie? Onderwijs in wetenschap & technologie (W&T) stimuleert een onderzoekende en ontdekkende houding bij kinderen. Het helpt hen bij het ontwikkelen van vaardigheden die zij nodig hebben voor de (digitale) wereld van morgen. Op de conferentie Expeditie W&T op woensdag 1 juni ontdek je hoe je vanuit doelen werkt en hoe je W&T integreert met andere vakken.
Bij het afnemen van het W&T-Kompas in Overijssel en Gelderland en uit andere consultaties blijkt dat leerkrachten meer handvatten nodig hebben om W&T structureel een plek te geven in het po en in de onderbouw vo. Daarom organiseren TechYourFuture (TYF), de Kenniscentra Wetenschap en Technologie in Gelderland en Overijssel (KWTG en KWTO) en SLO, het landelijk expertisecentrum voor het onderwijscurriculum, deze conferentie Expeditie W&T.
Op de conferentie ontdek je hoe je vanuit doelen werkt en hoe je W&T integreert met andere vakken. Tijdens de workshops krijg je concrete handvatten om W&T onderwijs structureel in je klas of school te realiseren. Ook leer je hoe je W&T kan verbinden aan onder andere wereldoriëntatie en taalonderwijs. We starten de middag met Pedro de Bruyckere, onderzoeker, pedagoog en spreker. Hij neemt jou mee in de leefwereld van jongeren. Hij doorprikt hardnekkige mythes in het onderwijs en zal deze dag uiteraard zijn licht laten schijnen over het nut en noodzaak van wetenschap & technologie in het onderwijs. Vervolgens heb je keuze uit maar liefst 8 fysieke workshops. Woon je ver van Deventer? Dan kun je een online programma volgen, waarbij je keuze hebt uit 4 online workshops.
Ben je leerkracht, W&T coördinator of directeur in het basisonderwijs? Bied je W&T aan vanuit bijvoorbeeld Sterk Techniek Onderwijs (STO), geef je techniekonderwijs in de onderbouw van het voorgezet onderwijs of heb je op een andere manier een link met W&T in het onderwijs? Reserveer dan 1 juni in je agenda en kom naar De Gasfabriek in Deventer. De inloop is vanaf 14.30 uur en we sluiten af om 18.30 uur.
Vanaf half tien staat de koffie klaar en ben je van harte welkom!
Deze dag begint met het bespreken van de meest recente/actuele ontwikkelingen rondom het jonge kind (2 tot 7 jarigen), vanuit drie invalshoeken, te weten: beleid, praktijk en wetenschap.
Hierna volgt er een presentatie en uitleg over de VVE-resultatenmonitor vanuit Innovatienul13. Nu de resultatenafspraken VVE niet meer gemonitord kunnen worden door het afnemen van kleutertoetsen, zoeken gemeenten naar andere handvatten. VVE- resultatenmonitor is een tool voor de monitoring van kindresultaten uit de verschillende kindvolgsystemen.
Na deze presentatie gaan we met elkaar in gesprek over hoe wij (als onderwijsadviseurs) een bijdrage kunnen leveren aan een basis voor digitale geletterdheid in de voor- en vroegschoolse educatie. De centrale vraag hierbij is ‘Wat betekent dit voor jouw rol als begeleider/adviseur in de kinderopvang en/of het basisonderwijs?‘.
Tijdens de lunch, staat het 'onderling netwerken' op het programma. Na de lunch verkennen we met elkaar mogelijkheden en wensen voor de invulling van de twee rondes ‘halen & brengen’. Deze staan voor het middagprogramma gepland. Gedurende de dag is er voldoende ruimte voor uitwisseling van ervaringen en discussie over diverse thema's die in de voor- en vroegschoolse educatie op dit moment spelen.
Het Landelijk Netwerk Taal wil graag aandacht geven actuele ontwikkelingen die relevant zijn bij het ontwikkelen en uitvoeren van taalonderwijs en -beleid op school. Daarom vragen we ook regelmatig wetenschappers om hun recentelijk verkregen onderzoeksresultaten naar schrijven, mondelinge taalvaardigheid, leesbevordering met ons te delen.
Op deze netwerkdag zoomen we in op ‘lezen’ en worden vier recente onderzoeken gepresenteerd. Ook gaan we samen in gesprek over de vraag wat deze inzichten betekenen voor de praktijk van taalcoördinatoren en taalspecialisten. Laat je inspireren en sluit aan!