Evenementenagenda - juni 2022
Vanaf half tien staat de koffie klaar en ben je van harte welkom!
Deze dag begint met het bespreken van de meest recente/actuele ontwikkelingen rondom het jonge kind (2 tot 7 jarigen), vanuit drie invalshoeken, te weten: beleid, praktijk en wetenschap.
Nu de resultatenafspraken VVE niet meer gemonitord kunnen worden door het afnemen van kleutertoetsen, zoeken gemeenten naar andere handvatten. Wat betekent dit voor de professional in de voor- en vroegschoolse educatie? Welke tools zijn er voorhanden? Hoe kunnen de gegevens uit de observatie-instrumenten hier helpend in zijn? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt een beeld geschetst van de huidige situatie.
Na deze presentatie gaan we met elkaar in gesprek over hoe er vanuit de opleiding(en) een bijdrage geleverd kan worden aan een basis voor digitale geletterdheid in de voor- en vroegschoolse educatie. En dan vooral vanuit de vraag: ‘Wat betekent dit voor de beginnende professional in de kinderopvang en/of het basisonderwijs? ‘.
Tijdens de lunch, staat het 'onderling netwerken' op het programma. Na de lunch verkennen we met elkaar mogelijkheden en wensen voor de invulling van de twee rondes ‘halen & brengen’. Deze staan voor het middagprogramma gepland.
Gedurende de dag is er voldoende ruimte voor uitwisseling van ervaringen en discussie over diverse thema's die in de voor- en vroegschoolse educatie op dit moment spelen.
De vraag ‘Hoe krijg ik mijn leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs (weer) aan het lezen?’ zal centraal staan.
Maatschappijleer staat aan de vooravond van de actualisatie van de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo. Dit webevent besteedt aandacht aan maatschappelijke uitdagingen als afnemende democratische waarden, ongelijkheid tussen beroepsonderwijs en havo/vwo, de gewenste kennis en ervaring op het gebied van burgerschap en kansengelijkheid. En aan onderwerpen als samenhang, doorlopende leerlijn, nieuwe inhouden, toetsing en burgerschap.
Samira Boutchibti, Laurence Guérin en Hessel Nieuwelink verwoorden hun visie op een aantal van deze uitdagingen. Hun statements worden bediscussieerd door presentator Cor Ottens en zijn gesprekspartners. Aan tafel zitten de leraren Mariëlle Kanters en Rianne Zuurmond-Geelhoed, schoolleider Wouter Middendorp, opleider Lars van der Bruggen en Martijn Blom, bestuurslid van de vakvereniging NVLM. Iris Schijdens van het LAKS voorziet als tafeldame de onderwerpen van gezouten en ongezouten commentaar. Han Noordink en Luuk Kampman, de curriculumexperts die vanuit SLO betrokken zijn bij de actualisatie, reflecteren op de betekenis van deze uitdagingen voor het aanstaande traject.
Een vakvernieuwingscommissie met leraren, lerarenopleiders, curriculumexperts en procesregisseur Ike Overdiep staat in de startblokken om de actualisatie van de examenprogramma’s maatschappijleer aan te pakken. Dit webevent laat zien wat er gaat gebeuren, hoe dat gaat gebeuren en vooral waarom deze actualisatie zo nodig is!