Evenementenagenda - oktober 2021
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Hoe kun je een impuls geven aan je taal- en leesonderwijs? Welke interventies zijn effectief? Op donderdag 30 september en dinsdag 5 oktober organiseert het Landelijk Netwerk Taal een online event met lezingen en keuzesessies.
Op donderdag 30 september is het thema Inzetten op lezen. Met een plenaire lezing van Erik Meester over effectief onderwijs in begrijpend lezen en met vier keuzesessies:
- De leescyclus in vogelvlucht | Helga van de Ven en Anne van Buul
- Focus op begrip | Mariëtte Konink, Charlotte de Wit, Karin Weghorst
- Waarom zou je lezen | Petra Moolenaar
- Zo help je zwakke begrijpend lezers | Astrid Kraal
Op dinsdag 5 oktober is het thema Inzetten op feedback. Met een plenaire lezing van Stijn Vanhoof en met drie keuzesessies:
- Feedback geven op schrijfproducten | Meike Korpershoek en Monica Koster (feedback bij schrijven)
- 'Kijk eens goed', helpt niet | Karin van de Mortel (feedback bij lezen)
- Feedback bij mondelinge taken | Anneke Wurth en Joanneke Prenger (feedback bij mondelinge taken)
Betaal eenmalig inschrijfkosten en neem deel aan één of beide middagen! De bijeenkomst vindt online plaats in MS Teams.
In deze bijeenkomst willen we je laten zien hoe je de principes van formatief evalueren kunt verweven in je onderwijs aan kleuters. Dat betekent heel concreet dat we dit doen vanuit thematisch werken, waarbij het accent ligt op het onderzoekend en ontwerpend leren. Bij het vormgeven van formatief evalueren in de onderbouw kun je vele vragen stellen.
- Hoe bepaal je welke doelen en welke succescriteria je wilt bereiken met jouw groep?
- Welke informele en formele activiteiten zet je in om informatie te verzamelen over de ontwikkeling van het leren?
- Hoe zorg je er als onderbouwleerkracht voor dat kinderen weten wat zij al kunnen en wat zij nodig hebben om de volgende stap in de ontwikkeling te ontdekken?
- Wanneer en hoe geef je als leerkracht zinvolle feedback?
- Hoe kan je flexibel inspelen op wat kinderen nog nodig hebben en activiteiten aanpassen?
- En ook: hoe stimuleer je eigenaarschap bij kinderen over hun eigen leer- en ontwikkelproces?
We gaan met elkaar aan de slag met het formuleren van doelen en succescriteria. Ondanks dat we online zijn, willen we ook ruimte maken om met jullie in gesprek te gaan over jullie ervaringen, welke kansen en uitdagingen je bent tegengekomen bij het toepassen van formatief evalueren in jouw onderwijs aan kleuters.
Deze bijeenkomst heeft als doel je te informeren, maar bovenal te inspireren.
We gaan met experts en scholen in gesprek over wat nodig is om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een plek in het (reguliere) onderwijs te geven. Welke ambities hebben scholen daarin en wat is haalbaar? We kijken naar de praktijk en bespreken in hoeverre de inclusieladder kan helpen bij het werken aan inclusiever onderwijs.
Eindelijk! Na een kleine 10 maanden online vragenuurtjes, scholingsmodules en landelijke bijeenkomsten, kunnen we elkaar nu echt gaan ontmoeten!
Op dinsdag 12 oktober vindt namelijk de eerste fysieke landelijke bijeenkomst voor de pilotscholen van de praktijkgerichte programma’s plaats. We hebben een interessant programma samengesteld voor zowel docenten als schoolleiders in het Postillion Hotel in Bunnik.