Evenementenagenda - oktober 2023
Tijdens deze masterclass krijg je handvatten en materialen aangereikt om aan de slag te gaan met spel in de kinderopvang en in de groepen 1 en 2. Tevens is er in de masterclass gelegenheid om ervaringen uit te wisselen met collega onderwijsadviseurs. Deze masterclass wordt verzorgd door Kobi Wanningen en Gäby van der Linde.
Spel & spelontwikkeling Jonge Kind
Spel is hét middel waarmee jonge kinderen op een natuurlijke manier tot leren komen. Echter de praktijk is soms zeer weerbarstig! Er wordt onvoldoende gespeeld en de pm-er/leerkrachten weten onvoldoende hoe zij spel kunnen inzetten. Wat vraagt dat van de onderwijsadviseur aan visie, kennis en coachingsvaardigheden om de professionals jonge kind écht in de hoek in te krijgen?, is de centrale vraag waar we in deze masterclass mee aan de slag gaan.
Wat komt aanbod:
- Eigen persoonlijke spelbeleving in relatie tot coaching op de spelattitude van de pmer/leerkrachten
- Observeren van spel
- Spel: volgen van spel én de doelen Jonge Kind
Directie: visie en beleid op educatie/ onderwijs aan het jonge kind
Veel gestelde vragen van leidinggevenden zijn: ‘Hoe apart zijn groep 1 en 2?’, ‘Hoe leert een jong kind?’ ‘Wat betekent dit dan voor de doorstroom naar groep 3’? Een schoolleider of intern begeleider kan gerichter met professionals uit peutercentra en groep 1-2-3 in gesprek gaan over educatie en onderwijs als zij de juiste vragen stellen. We selecteerden zes kwaliteitsvragen uit het curriculaire spinnenweb (SLO). Deze bieden een handvat hoe het onderwijs aan het jonge kind wordt vormgegeven in de praktijk. Als adviseur reik je kennis aan en laat je leidinggevenden aan de hand van de vragen met verschillende werkvormen, reflecteren op hun eigen praktijk.
Na bijna 20 jaar komen er nieuwe kerndoelen voor Nederlands en rekenen en wiskunde. Het afgelopen jaar heeft een team van leraren, vakexperts en curriculumontwikkelaars hard gewerkt aan de actualisatie van deze kerndoelen. Zij zijn hierin bijgestaan door een advieskring met vertegenwoordigers uit de onderwijssector en daarbuiten. Binnenkort worden de conceptkerndoelen opgeleverd. Ook aan de ontwikkeling van de kerndoelen van digitale geletterdheid en burgerschap wordt momenteel hard gewerkt, waarvan de conceptdoelen eind dit jaar volgen. Hoe bruikbaar zijn deze conceptkerndoelen? Wat heeft jouw school nodig om straks met de geactualiseerde kerndoelen te gaan werken? Kom op dinsdag 10 oktober 2023 naar het landelijke congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ in De Woonindustrie in Nieuwegein en denk mee over de conceptkerndoelen!
Tijdens dit landelijk congres kom je meer te weten over de achtergrond van de actualisatie van de kerndoelen Nederlands, rekenen en wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap. Deze kerndoelen zijn ontwikkeld voor einde po, onderbouw vo en (v)so. Je komt er achter hoe we conceptkerndoelen met grotere groepen scholen gaan bespreken en beproeven. Daarbij spelen vragen als: Hoe kun jij deelnemen en wat gaat het voor jouw school betekenen?
Het landelijke congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ vindt plaats op een wel heel bijzondere locatie en het belooft een afwisselende dag te worden vol inspirerende sprekers die je meenemen in de wereld van het landelijke en schoolcurriculum. Centraal staat daarin de vraag: hoe bruikbaar zijn deze conceptkerndoelen. Wat heeft jouw school nodig om straks met de geactualiseerde kerndoelen te gaan werken? Kortom, een congres om niet te missen!
Deze masterclass wordt verzorgd door Denise Bontje en Martin Klein Tank.
De basis voor het werken aan digitale geletterdheid
Kinderen groeien op in een wereld waarin het beeldscherm steeds meer domineert. Ook op jonge leeftijd vraagt dit om digitale vaardigheden, maar wat betekent dit voor de voor- en vroegschoolse educatie en wat betekent dit voor pm-ers en leerkrachten?
Tijdens deze masterclass stappen we in de (digitale) wereld van het jonge kind. We gaan in op het belang van mediaopvoeding vanaf de geboorte (thuis) tot de eerste jaren van het basisonderwijs en de rol van de professional bij het werken aan de verschillende aspecten van digitale geletterdheid. De centrale vraag daarbij is: Hoe kunnen we professionals op de werkvloer ondersteunen als het gaat om jonge kinderen en digitale media?
Als adviseur jonge kind kun je pm-ers/leerkrachten ondersteunen bij het nadenken over gezond mediagebruik met jonge kinderen, hun zoektocht naar balans en hun eigen rol daarbij. De focus ligt dus vooral op de rol van de pm-ers/leerkrachten. Wat kan hij of zij concreet doen om een goede basis te creëren? Het gaat dus niet om lesjes in informatievaardigheden of computational thinking, maar om het groeiend besef dat analoge en digitale geletterdheid steeds meer hand in hand gaan en dat hiervoor in het werken met jonge kinderen een belangrijke basis wordt gelegd.
Wat komt aan bod:
- Een duik in de huidige (digitale) wereld: in welke wereld groeien kinderen van nu op?
- Digitale geletterdheid in relatie tot het jonge kind: wat betekent dat?
- Verrijken van het aanbod met verschillende media
- Verankering van het gebruik van digitale en analoge media in de werkwijze van professionals