Evenementenagenda - november 2023
Op deze pagina kun je interessante evenementen vinden.
Je kunt het resultaat filteren via het menu aan de rechterkant.
Op vrijdag 3 november organiseert SLO de begeleidersnetwerkdag Jonge Kind voor adviseurs/begeleiders Jonge Kind. De netwerkdagen Jonge Kind zijn altijd bestemd voor iedereen die medewerkers van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven (pedagogisch medewerkers/pedagogen) en leraren van groep 1 en 2, onderbouwcoördinatoren/ intern begeleiders uit het basisonderwijs begeleiden.
Net zoals altijd willen we ook ruimte bieden voor uitwisseling van ervaringen ('halen & brengen') en discussie over andere thema's die op dit moment spelen in de voor- en vroegschoolse educatie (2- 7 jarigen). Op dit moment staat de inhoud van het programma van deze dag nog niet vast. Maar er zal onder andere aandacht zijn voor:
- het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen;
- de actualisatie van het curriculum; én
- het masterplan basisvaardigheden van OCW waarin Het Jonge Kind een belangrijk thema is.
Ook zullen we stil staan bij recente beleidsontwikkelingen in de voor- en vroegschoolse educatie en (inter)nationale onderzoeksrapporten Jonge Kind. We zullen dit samen met jullie verkennen vanuit de vragen: Wat dit betekent voor jou en wat dit vraagt van jou, als onderwijsadviseur Jonge Kind?
Net zoals altijd belooft het weer een dag te worden vol kennis, inspiratie en ontmoetingen!
Op de conferentie burgerschapsonderwijs wordt de huidige stand van zaken van het burgerschapsonderwijs geëvalueerd en wordt er nagedacht over de implementatie van het burgerschapsonderwijs in de reformatorische scholen voor voortgezet onderwijs.
Workshop 'Implementatie burgerschap'
Sinds kort is de burgerschapsopdracht aangescherpt. De inspectie houdt toezicht of scholen deze opdracht uitvoeren. Dit betekent dat er beleid moet worden ontwikkeld en de burgerschapsinhouden moeten worden geïmplementeerd op school. In de interactieve workshop 'Implementatie burgerschap' van SLO'er Johan van Driel wordt nagedacht over hoe je een schooleigen visie om kan zetten in concreet beleid.
Tijdens de masterclass gaan we in op de verschillende facetten van digitale geletterdheid waarbij de rol van visievorming centraal staat. We laten zien hoe het visiespel hierbij kan ondersteunen en we doen samen ervaring op met verschillende werkvormen. Iedere deelnemer krijgt tijdens de masterclass het visiespel digitale geletterdheid uitgereikt en is na afloop in staat dit in te zetten in de onderwijspraktijk.
Wat komt onder andere aan bod:
- reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid
- een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel
- werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen
- vervolg van de implementatie: suggesties na de visievorming
Tijdens de masterclass gaan we in op de verschillende facetten van digitale geletterdheid waarbij de rol van visievorming centraal staat. We laten zien hoe het visiespel hierbij kan ondersteunen en we doen samen ervaring op met verschillende werkvormen. Iedere deelnemer krijgt tijdens de masterclass het visiespel digitale geletterdheid uitgereikt en is na afloop in staat dit in te zetten in de onderwijspraktijk.
Wat komt onder andere aan bod:
- reflecteren op de eigen visie op digitale geletterdheid
- een aanpak voor het samenstellen van een visie op digitale geletterdheid aan de hand van het visiespel
- werkvormen om het gesprek te voeren en te kaderen
- vervolg van de implementatie: suggesties na de visievorming