In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Een volledig vernieuwd examenprogramma: als dat maar goed gaat. Dat dachten veel docenten toen in 2017 het nieuwe programma maatschappijwetenschappen een feit was. Docenten hielden hun adem in en moesten wennen aan de nieuwe structuur van concepten en contexten. Is het vak aantrekkelijker geworden en heeft het meer om het lijf dan voorheen? Kunnen de meeste docenten er mee uit de voeten en wat vinden de leerlingen zelf eigenlijk?
Artikel uit Maatschappij en Politiek februari 2021
De doelen mondelinge taalvaardigheid – luisteren, spreken en gesprekken voeren – komen er in de onderwijspraktijk veelal bekaaid van af. Zo blijkt uit de peiling van de Inspectie van het Onderwijs in het basisonderwijs dat expliciete leerdoelen mondelinge taalvaardigheid relatief onbekend en niet leidend zijn. Een doordacht curriculum mondelinge taalvaardigheid biedt kansen om leerlingen te motiveren voor het schoolvak Nederlands.
Artikel uit Levende Talen Magazine 2021, nummer 1
Leerplanontwikkelaar Maarten Pieters werkt aan de afronding van een promotieonderzoek naar wat natuurkundeleraren belangrijk vinden in hun vak en hoe vakvernieuwingen sinds de jaren 70 daarin weerspiegeld worden. Het levert lessen op voor curriculumvernieuwing anno 2020.
Artikel uit Didactief Special december 2020
Het gaat niet goed met het tekstbegrip van de Nederlandse middelbare scholier. Eén waarschijnlijke verklaring hiervoor is dat het Nederlandse leesonderwijs in het voortgezet onderwijs vanuit wetenschappelijk oogpunt nogal verouderd is. In dit eerste artikel van een tweeluik komt het meest prominente leesonderdeel van leergangen Nederlands aan de orde: de leesstrategieën. Want gebeurt er in de leergangen eigenlijk wel zoiets als strategie-instructie?
Artikel uit Levende Talen Magazine 2021, nummer 1
Dit bewaarnummer staat vol met kennis over en praktijken van formatief evalueren. Leraren, schoolleiders en experts van de leernetwerken ‘Formatief evalueren’ bundelden theorieën, praktijkvoorbeelden, instrumenten en hulpmiddelen om jou als leraar en schoolleider handvatten te geven om werk te maken van formatief evalueren.
In samenspraak met het veld ontwikkelt SLO een nieuw, praktijkgericht programma voor de nieuwe samengevoegde leerweg in de vmbo-bovenbouw. Het programma is bedoeld om jongeren beter voor te bereiden op de keuze van de vervolgopleiding en op de manier van werken op mbo en havo. Leerplanontwikkelaar Monja Lize Antens is namens SLO verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de bijbehorende examenprogramma’s.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Annette van der Laan en Stephanie Kastelein van SLO starten straks een kerndoelentraject voor het (v)so. De huidige kerndoelen worden daarbij herzien en geactualiseerd. Dit moet leiden tot een goede aansluiting van het so op het vso, maar ook op het reguliere onderwijs. Hein Broekkamp vertelt hoe de Onderwijsraad inclusiever onderwijs voor zich ziet. Onderzoeker Anke de Boer schetst een aantal succesfactoren. En de Stichting Liz laat een mooi voorbeeld zien van inclusiever onderwijs.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Sinds de spraakmakende documentaireserie Klassen staat het belang van het schooladvies weer bij iedereen op het netvlies. Hoe komt een goed advies tot stand? Wat kunnen scholen voor basis- en voortgezet onderwijs doen om leerlingen een vlotte start in het vo te laten maken? Daarover maakte SLO met OCW en zeven scholen de Handreiking Schooladvisering; een online brochure met informatie, tips en praktijkvoorbeelden. Een kijkje in de praktijk in Doetinchem en Rijswijk.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
Jaarlijks komen er 150.000 unieke bezoekers op de ERK-website voor het Nederlandse onderwijs. Dat zijn voor het grootste deel leraren in het voortgezet onderwijs. Daniela Fasoglio en Marjon Tammenga zijn namens SLO verantwoordelijk voor de invulling en ontwikkeling van de website: “Sinds kort is ook de ERK-website grondig aangepast. Nieuw zijn twee informatieve video-animaties en een zoekinterface waarin gezocht kan worden op can do-beschrijvingen.”
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20
‘Lesgeven vind ik heerlijk, maar ik wilde weer eens écht ergens mijn tanden inzetten’, zegt leraar Sylvia Dortmundt. Daarom volgde Sylvia diverse opleidingen en draagt ze als onderwijsontwikkelaar bij aan een grootschalig veranderproces in haar school. Door alle nevenactiviteiten heeft ze zich ontwikkeld tot curriculumspecialist.
Artikel uit SLO Context VO, nr. 20