In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Nellianne van Schaik is docent Nederlands op het Calvijn College in Goes. Zij stelde zich de afgelopen tijd de bovenstaande vraag en deelt met ons haar overwegingen. Leerplanontwikkelaar Gerdineke van Silfhout reflecteert erop.
Meer dan een op de drie oud havoleerlingen switchte of stopte in 2018 na een jaar met een hbo-studie in de sector economie . Dat is een hoger percentage dan bij andere hbo-sectoren. Kan een betere loopbaanoriëntatie en -begeleiding bij de vakken economie en bedrijfseconomie leerlingen helpen bij hun studiekeuze? Wat kun je doen als docent?
Waarom is het belangrijk dat leerlingen onderwijs krijgen in de natuurwetenschappen? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk, bijvoorbeeld: om de wereld om hen heen te begrijpen, om nepnieuws te kunnen herkennen, om inzicht te krijgen in hoe de natuurwetenschap tot kennis komt. Docenten hebben hier verschillende meningen over en ook methodes passen vaak beter bij het ene antwoord dan bij het andere. In dit artikel bespreken SLO'ers Maarten Pieters en Erik Woldhuis een instrument om naar jouw eigen antwoord op deze vraag te kijken en dit te vergelijken met het antwoord van bijvoorbeeld andere leden van de sectie of met de methode.
Welke mogelijkheden zijn er binnen het huidige curriculum om als school/vaksectie te werken aan een betere aansluiting havo-hbo? Het is een vraag die we als docent/opleider niet van nature stellen: het havodiploma zelf biedt immers toegang tot het hbo en dan is het aan de leerling zelf om zich daar tot een startbekwame professional te ontwikkelen. Het feit dat in 2017 van de havoleerlingen na 1 jaar hbo 12% uitviel en 22,2% na 1 jaar van studie wisselde, vraagt toch om verder te kijken. In dit artikel beschrijft oud-SLO’er Marc den Elzen, vanuit havo-perspectief, een aantal bruikbare schoolinitiatieven die SLO in kaart heeft gebracht met daarbij relevante verwijzingen naar tools en websites.
Het afnemend aantal leerlingen op basisscholen in de regio dwong het
Baudartius College en het Stedelijk Zutphen tot een samenwerking. De twee scholen grepen de kans om samen een nieuwe school met een nieuw onderwijsconcept op te zetten, die op termijn de moederscholen vervangt. Over welk onderwijsconcept dit gaat, lees je in dit artikel.
Van Estland tot Bosnië en van Frankrijk tot Schotland: niet alleen in Nederland wordt veel energie gestoken in de kwaliteitsverbetering van het kunstonderwijs. Wat zijn de belangrijkste overeenkomsten en verschillen tussen deze landen op dat gebied? In september bezocht leerplanontwikkelaar kunst & cultuur Stéfanie van Tuinen de jaarlijkse bijeenkomst van de CIDREE Arts Expert Group in Sarajevo
In deze podcastaflevering duikt Stéfanie van Tuinen in de herziening, in Curriculum.nu. Ze praat over doorlopende leerlijnen, het overvolle programma, burgerschap, digitale vaardigheden en over wat deze herziening van het curriculum betekent voor jou als leraar.
Wat is formatief evalueren? Hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? In deze podcastaflevering van PICTIO praten Wytze Niezen en Wim Pelgrim met Gerdineke van Silfhout en Jeroen Bakker, directeur van Paragin.
Deze special is een echt bewaarnummer met de belangrijkste tips, recente onderzoeken en voorbeelden van effectief schrijfonderwijs bij Nederlands en de moderne vreemde talen. Inclusief voorbeelden van goede schrijfopdrachten en valide beoordelingsmodellen. De special is ontwikkeld in een tweejarig leernetwerk door leraren Nederlands en Engels, taalexperts van SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling en Cito.
Een verdieping van domein D1 en daarmee een uitwerking
van domein H.