In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
De samenleving hecht steeds meer belang aan burgerschapsonderwijs. Dat blijkt ook uit het recente wetsvoorstel van minister Slob, bedoeld om scholen duidelijk te maken waar het om moet gaan bij burgerschapsonderwijs: ‘de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving’.
Het is geen unicum meer: scholen voor basis- en voortgezet onderwijs die samen leerroutes aanbieden voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Drie van deze ‘tienerscholen’ ontwikkelen nu samen met SLO doorlopende leerlijnen van groep 7 tot en met klas 2, compleet met leerdoeloverzichten in leerlingtaal. Dat is handig, ook voor basisscholen die geen deel uitmaken van een 10-14-initiatief, maar hun leerlingen beter willen voorbereiden op het vo.
Wat moeten kinderen per leergebied kennen en kunnen? Deze vraag staat centraal in het landelijke programma Curriculum.nu. Negen ontwikkelteams met leraren en schoolleiders ontwikkelen voor negen leergebieden een visie op deze vraag, waarbij ze onder meer worden ondersteund door experts van SLO. Per leergebied geven geselecteerde ontwikkelscholen feedback op de tussenresultaten van de teams en werken ze aan het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. Eén van die scholen is Kindcentrum Het Talent in Asten, dat ondernemerschap en thematisch werken hoog in het vaandel heeft staan.
Vier jaar lang bouwden medewerkers van basisscholen, peutercentra (inclusief voorscholen) en kinderopvangorganisaties in Utrecht via professionalisering aan de kwaliteit van de educatie voor het jonge kind. Een jaar na de afronding kijken we met betrokkenen terug: wat is er in de praktijk van terug te zien? Wat kunnen anderen ervan leren?
Leerlingen actief betrekken bij besluitvorming. En dan niet alleen in de klassieke opvatting van leerlingparticipatie (inspraak via bijvoorbeeld de leerlingenraad) maar ook in een vorm waarbij alle leerlingen zelf keuzes kunnen maken ten aanzien van het eigen leerproces. Zowel wat betreft de inhoud (‘ik wil meedenken over wat relevant is om te leren’) als met betrekking tot de vorm (‘ik wil eerst de theorie uit het lesboek bestuderen en er daarna over praten met klasgenoten’).
De samenleving hecht steeds meer belang aan burgerschapsonderwijs. Dat blijkt ook uit het recente wetsvoorstel van minister Slob, bedoeld om scholen duidelijk te maken waar het om moet gaan bij burgerschapsonderwijs: ‘de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving’.