In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Hoe gaat het met het taalonderwijs? Hoe wordt digitale geletterdheid eigenlijk zichtbaar in het taalonderwijs? Wat staat er over meertaligheid in de kerndoelen? Wat moeten we doen met de tegenvallende resultaten op schrijfvaardigheid? Wat speelt er momenteel in het taalonderwijs? In het nieuwste nummer van Veerkracht (nummer 19, 2022), tijdschrift van Hogeschool KPZ, beschrijven Joanneke Prenger en Gerdineke van Silfhout de actuele uitdagingen en ontwikkelingen binnen het leergebied Nederlands.
''Willen jullie eens meekijken hoe we de implementatie van digitale geletterdheid in onze scholen kunnen vormgeven?'' Dat vroeg Scholenstichting Lucas Onderwijs aan SLO. Samen ontwikkelden ze een bootcamp voor digitale geletterdheid.
Artikel uit PrimaOnderwijs nr 4, maart 2022
Het examenprogramma biologie voor het vmbo wacht al lang op vernieuwing. ‘De laatste inhoudelijke vernieuwing komt uit 1999, zo oud is het examenprogramma feitelijk. Het examenprogramma is sindsdien alleen tekstueel aangepast’, vertelt Rob Abbenhuis, curriculumontwikkelaar en themacoördinator vmbo bij SLO.
Artikel uit Bionieuws, 12 februari, 2022.
Het monitorrapport bedrijfseconomie is nagenoeg klaar. Diverse betrokkenen deelden hun reflectie op de uitkomsten. Ook hoogleraar Arnoud Boot vroegen we om een reactie. Het rapport van de vakvernieuwingscommissie dateert van oktober 2014. Boot was voorzitter van deze commissie. Een gesprek over de uitkomsten van het monitorrapport en de ontwikkeling van het examenprogramma.
Een interview met Arnoud Boot door oud-SLO'er Marc den Elzen, in Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 2022.
Vertalen kan een middel zijn om de communicatie te bevorderen, input in een vreemde taal te begrijpen en op talen en culturen te reflecteren. Dat onderschrijft ook het Companion Volume, de geactualiseerde versie van het Europees Referentiekader.
Uit Levende Talen Magazine, nr 7.
Een belangrijk doel van onderwijs is dat leerlingen zich bewust worden van wat ze al wel of nog niet weten en kunnen en dat ze meesturen bij hun eigen leerproces. We geven enkele voorbeelden hoe formatief evalueren daarbij kan helpen.
Uit NVOX 2021, nr 10.
Merk je ook dat je leerlingen het lastig vinden om te overleggen met elkaar of taken te verdelen? Of dat samenwerken moeizaam gaat? Je bent niet de enige! Behalve leervertraging bij rekenen-wiskunde en taal, heeft ook de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden minder plaatsgevonden in deze coronatijd. Op de school van Manon Nieuwenkamp pakken ze dat aan met extra inzet op onderzoekend en ontwerpend leren en bewust ontwikkelen van vaardigheden. Dankzij NP Onderwijs-geld krijgt dat flinke vaart en geeft het leraren nieuw elan.
Artikel uit PrimaOnderwijs, nr 3, januari 2022
136 scholen in Nederland pionieren om een praktijkgericht programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo te ontwikkelen. Op het Vak College Hillegersberg doen ze dat op z’n Rotterdams: de school heeft een VCH store, een winkel waar leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken aan opdrachten uit de buurt. Kelly Nolles, docent D&P en Marloes Warnar, curriculumontwikkelaar SLO, vertellen in een tweegesprek over de essentie van het nieuwe praktijkgerichte programma.
Artikel Van Twaalf tot Achttien, nr. 10, december 2021
Al jaren is er kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo. Het zou te eenzijdig op leesvaardigheid zijn gericht en vragen bevatten waarop zelfs afgestudeerden Nederlands het antwoord schuldig moeten blijven. Deskundigen Joyce Gubbels, Jeroen Dera en Gerdineke van Silfhout bespreken hoe het beter kan.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Verbinden, verdiepen, verbreden. ‘Dat zijn dé kernwoorden in het praktijkgerichte programma voor de nieuwe leerweg in het vmbo,’ zegt Dave Arts, teamleider bij Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen die het onderwijsprogramma ontwikkelen. Met curriculumexpert Bas Trimbos (SLO) reflecteert hij op de eerste stappen.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021