In de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
De huidige vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw van havo en vwo levert nadelen op voor het voortgezet en het vervolgonderwijs. Met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NvvW) bracht Petra Hendrikse van SLO de 9 knelpunten in kaart.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het vo. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
De Stichting Katholiek Onderwijs Enschede greep de coronacrisis aan om het curriculum kritisch onder de loep te nemen en meer ruimte te scheppen voor leerlingwelzijn. SLO-richtlijnen boden houvast. ‘Ons curriculumbewustzijn is sterker: we denken meer vanuit het grotere geheel.’
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het po. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Veel scholen ontwerpen hun onderwijs voor een langere periode. Daarentegen is werken aan het curriculum voor De School in Zandvoort door thematisch, flexibel en op maat onderwijs een continu proces.
Artikel Didactief Special. Curriculumbewust handelen in het po. Bijlage bij Didactief, jrg. 51, nr. 9, december 2021
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het vo.
In de special onder andere artikelen over Metameer Jenaplan in Boxmeer, een van de 136 pilotscholen in nieuwe praktijkgerichte programma vmbo, de kritiek op het centraal examen Nederlands voor havo en vwo en drie vragen over de vakkenstructuur voor wiskunde in de bovenbouw havo/vwo.
Deze mini-uitgave is verschenen als bijlage bij het decembernummer van Didactief en gemaakt door SLO in samenwerking collega's én betrokkenen uit het onderwijsveld. Het resultaat, een mooie special over curriculumbewust handelen in het po.
In de special onder andere artikelen over De School in Zandvoort, waar curriculumontwerp dagelijkse kost is en over hoe de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede de coronacrisis aangreep om het curriculum eens kritisch onder de loep te nemen.
In de EU staat digitale geletterdheid hoog op de agenda, maar de vaardigheden van leraren kunnen nog verder worden ontplooid. Dat constateert Jos Tolboom, curriculumontwikkelaar bij SLO en redacteur van het CIDREE-jaarboek 2021, een bundel artikelen van Europese onderzoekers en curriculumontwikkelaars.
Artikel uit Didactief, november 2021
Pedagogisch medewerkers en leerkrachten, de professionals die educatie en onderwijs verzorgen in de kinderopvang en kleutergroepen, staan voor een belangrijke opgave. Ze willen alle kinderen een goede start geven. Gäby van der Linde-Meijerink en Martin Klein Tank bespreken vijf uitdagingen bij het ontwikkelen van een curriculum voor de voor- en vroegschoolse educatie. Beiden zijn verbonden aan het project Het Jonge Kind.
Artikel uit PrimaOnderwijs, november 2021
Formatief evalueren staat bij veel scholen prominent op de agenda. Soms vanuit toetsbeleid, omdat daar knelpunten worden gezien, soms vanuit schoolleiding of leraren, omdat men het onderwijs anders wil inrichten. Twee ervaren onderwijsprofessionals op het vlak van formatief evalueren delen hun ervaringen.
Artikel uit Van Twaalf tot Achttien oktober 2021
Boekenwurmen kweken. Dat is de opdracht die KBS de Vonder in Borne voor zichzelf heeft gesteld. Geïnspireerd door SLO, landelijke expertisecentrum voor het curriculum, denken ze na over hoe ze hun leesonderwijs meer thematisch en integraler kunnen opzetten.
Artikel uit Prima Onderwijs september 2021
Nu de basisscholen weer zijn begonnen, gaan leerkrachten aan de slag met de uitdaging van twee gebroken schooljaren. Fijn om de leerlingen weer in de klas te hebben, maar hoe speel je in op hun verschillende leerbehoeften, terwijl de tijd beperkt is? Dat kan door binnen het lesprogramma prioriteiten te stellen.
Artikel uit de Nationale Onderwijskrant najaar 2021