De Staat van het Onderwijs laat zien dat de uitdagingen groot zijn, maar bevestigt ook dat sterke doelen, goede didactiek en passende toetsing essentieel zijn om in te investeren. Een helder curriculum helpt scholen om dat te realiseren”, aldus Jindra Divis, voorzitter bestuur SLO.
Als SLO zijn we verantwoordelijk voor het landelijk curriculum, een belangrijk fundament voor goed onderwijs. Denk hierbij aan kerndoelen, examenprogramma’s, referentieniveaus en doorlopende leerlijnen. Daarnaast ondersteunen we scholen in de vertaling naar een schooleigen curriculum. De Staat van het Onderwijs laat zien dat hier nog te veel wordt gehandeld vanuit het gemiddelde. Het zicht op de individuele leerling en zijn of haar hulpvraag ontbreekt en dat kan beter.
Aanbod aanpassen aan leerlingenpopulatie
Evenals in het rapport vinden wij het belangrijk om het onderwijsaanbod aan te passen aan de leerlingenpopulatie. Wij hebben daarbij voor scholen de onderstaande adviezen:
- Inventariseer met welke vaardigheden en kennis leerlingen binnenkomen en waar je in de klas als leraar naartoe werkt. Heldere doelen bieden houvast om gericht en formatief te handelen in de klas. Lees hier meer over constructieve afstemming en formatief evalueren.
- Gebruik de conceptkerndoelen Nederlands, rekenen-wiskunde en burgerschap en digitale geletterdheid om doelgericht te werken aan basisvaardigheden binnen een breed, rijk en samenhangend curriculum in een doorlopende leerlijn. Juist voor een rijk, thematisch aanbod in elke klas en in de hele school bieden de conceptkerndoelen nu al veel inspiratie en mogelijkheden. Bijvoorbeeld om met het team in gesprek te gaan over hoe je alle leerlingen voldoende basis geeft en om te werken aan hogere taal- en rekenvaardigheden. Bekijk de conceptkerndoelen op www.actualisatiekerndoelen.nl.
- Werk aan een rijk, samenhangend en thematisch geordend curriculum om de basisvaardigheden van leerlingen te versterken. Daarbij is het belangrijk om ook als schoolteam en schoolleiding scherpe keuzes te maken en focus aan te brengen. Download hier de stappenplannen en adviezen bij het versterken van de basisvaardigheden op school:
- Stappenplan (pdf, 924 kB) en adviezen (pdf, 1 MB) Nederlands
- Stappenplan (pdf, 303 kB) en adviezen (pdf, 456 kB) rekenen en wiskunde
- Stappenplan en adviezen (pdf, 750 kB) burgerschap
- Stappenplan (pdf, 1 MB) en adviezen (pdf, 519 kB) digitale geletterdheid
Een actueel curriculum
Het huidige landelijk curriculum is verouderd. Daarom werkt SLO in opdracht van het ministerie van OCW aan een actueel curriculum voor het hele funderend onderwijs in Nederland. Dit betreft de kerndoelen voor primair, voortgezet en het gespecialiseerd (voortgezet) onderwijs. Ook werken we aan de examenprogramma’s voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs voor vmbo, havo en vwo. Deze kerndoelen en examenprogramma's dragen bij aan een breed, inclusief en gevarieerd curriculum. Ze geven richting en bieden kaders voor verdere uitwerking naar onderwijs- en toetsprogramma's.