Basisschoolleerlingen rekenen in 2023 nog net zo goed als 20 jaar geleden
In december 2024 verschenen de resultaten van twee rekenonderzoeken: het internationale onderzoek TIMSS-2023 en Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs (2022-2023). Uit beide onderzoeken blijkt, dat de rekenprestaties in Nederland hetzelfde zijn gebleven t.o.v. 2019.
SLO-collega’s Stanja Oldengarm, Iris Verbruggen en Marc van Zanten maakten deel uit van de focusgroep van het Peilonderzoek. De experts uit de focusgroep hebben o.a. adviezen gegeven om het onderwijs in rekenen-wiskunde op scholen voor (s)bo en so te verbeteren. De publicatie ‘Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde’ sluit daarbij aan. Deze publicatie biedt zes handvatten met aanbevelingen waarmee je uitdagende reken- en wiskundelessen voor álle leerlingen kunt vormgeven.
- Lees de analyse van de onderzoeken door Universiteit Twente.
- Bekijk hier de publicatie ‘Werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde’.