Nieuws
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
In hoeverre is het Referentiekader Taal en Rekenen een bruikbaar instrument voor de onderwijspraktijk? Onderzoekers maakten de balans op.
Afgelopen voorjaar is door zeven vo-scholen en twee hbo-instellingen de Praktijkroute havo-Educatie ontwikkeld. Er ligt nu een conceptexamenprogramma voor de bovenbouw havo. We zijn op zoek naar pilotscholen die daarmee aan de slag willen gaan. Tijdens de online informatiebijeenkomst vertellen we je er meer over.
Hoe krijgen we als leerkrachten zicht op de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kunnen we de basisvaardigheden versterken? En hoe verhouden de basisvaardigheden en de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s zich tot elkaar? Worden burgerschap en digitale geletterdheid, waar scholen en leraren door de huidige wetgeving nu al mee aan de slag moeten, aparte vakken of toegevoegd aan andere vakken? Deze en andere vraagstukken komen aan de orde op de kennismiddag die SLO voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs organiseert.
Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen tot 23 september een subsidie aanvragen voor het verbeteren van de basisvaardigheden op hun school. De subsidieregeling is onderdeel van het Masterplan Basisvaardigheden, waarmee de overheid scholen wil ondersteunen met de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Het schoolexamen goed vormgeven, je visie en ambities zichtbaar maken in je PTA en deze keuzes gezamenlijk maken. Daar werk je als vaksectie elk jaar weer aan. Misschien gebruiken jullie als vaksectie wel de handreikingen voor het schoolexamen van SLO. Goed nieuws: we hebben de handreikingen aangevuld met een PTA-gespreksleidraad, per vak uitgewerkt.
Mitchell Rikken (18 jaar, 5 vwo) uit Arnhem van het Lyceum Elst is de winnaar van de 43e Nationale Scheikundeolympiade (NSO). De NSO werd gehouden van 27 mei t/m 3 juni bij Dow in Terneuzen. Niels Manning (19 jaar, 6 vwo) van het Ubbo Emmius, locatie Stationslaan in Stadskanaal behaalde de tweede prijs. Derron van Os (16 jaar, 6 vwo) van het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht werd derde, Joran de Ridder (16 jaar, 6 vwo) van het Porta Mosana College in Maastricht werd vierde en de vijfde plaats ging naar Gijs van Helsdingen (18 jaar, 6 vwo) van het Pax Christi College in Druten. Aan de NSO-voorrondes deden zo’n 2500 scholieren mee. Aan de finale hebben 19 leerlingen deelgenomen; 13 uit 6 vwo en 6 uit 5 vwo.
SLO stelt de leden van de vakvernieuwingscommissie wiskunde aan je voor.
SLO stelt de leden van de vakvernieuwingscommissie natuurwetenschappelijke vakken aan je voor.
We stellen de vakvernieuwingscommissie Maatschappijleer aan je voor.
In een brief aan de Tweede Kamer schetste onderwijsminister Wiersma gisteren de hoofdlijnen van het masterplan basisvaardigheden voor taal, rekenen-wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap in het onderwijs. Daarnaast wil hij op korte termijn een aantal acties nemen, waaronder het instellen van basisteams met onderwijsexperts die scholen kennis en ondersteuning bieden. SLO onderschrijft het belang van aandacht voor basisvaardigheden en ondersteunt de gecombineerde aanpak van korte en lange termijn acties.