Groep deelnemers project InformED verdubbeld: 24 scholen doen mee

geplaatst: 18 april 2019

Voor een vervolg van het project informED in schooljaar 2019/2020 zochten Universiteit Twente, Universiteit Maastricht en SLO 12 scholen met 36 docenten. Op oproepen die SLO in het voorjaar van 2019 aan scholen deed om mee te doen, kwamen meer reacties dan verwacht waardoor het onderzoek nu is uitgebreid. 24 scholen en 72 docenten doen mee.

"Dit betekent dat we starten met een quasi-experimenteel onderzoek waardoor je meer conclusies kunt trekken omdat je met controlegroepen gaat werken," zegt een enthousiaste Bas Trimbos, projectleider vanuit SLO.

Samenwerking

De training speelt een hoofdrol in het promotieonderzoek van Christel Wolterinck, conrector onderzoek en onderwijsontwikkeling bij SG Marianum in Groenlo. Zij promoveert bij de Universiteit Twente op formatief evalueren.

Christel Wolverinck: "Samenwerking met SLO lag voor de hand omdat daar al jaren ervaring is met formatief evalueren" vertelt zij. "Met begeleiding van SLO hebben we eerst een pilot gedaan met docenten van drie vakken en vier scholen - waaronder natuurlijk Marianum - en daarna hebben we de training verbeterd in de opmaat naar een grotere pilot in 2019. "


Formatief toetsen

InformED is een gezamenlijk project van de Universiteit Twente, SLO en Universiteit Maastricht. Op basis van onderzoek wordt in kaart gebracht over welke kennis, vaardigheden en attitude docenten moeten beschikken om formatief toetsen te kunnen toepassen in de eigen lespraktijk. In 2018 is een eerste pilot gestart met een beperkt aantal scholen en docenten: van elke school een docent Nederlands, Engels en scheikunde.