Feestelijke afronding ontwikkelfase conceptexamenprogramma’s natuurwetenschappelijke vakken
Vandaag rondt de vakvernieuwingscommissie van de natuurwetenschappelijke vakken de ontwikkelfase af. De commissie heeft gewerkt aan de actualisatie van zeventien examenprogramma's: vijf voor biologie, vijf voor natuurkunde, drie voor scheikunde, twee voor nlt en twee voor o&o.
Met name de programma's voor het vmbo zijn erg verouderd en de opbouw en inhoudelijke afstemming tussen de programma's van alle schoolsoorten verdient ook aandacht. Met vandaag dus deze feestelijke mijlpaal in het actualisatietraject. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor de bovenbouw van het vo dat bijdraagt aan gelijke kansen en een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs.
Gerdineke van Silfhout, programmamanager Actualisatie examenprogramma’s SLO: “De eerste grote stap is gezet: maar liefst zeventien conceptexamenprogramma's voor de natuurwetenschappelijke vakken staan bijna op 'papier'. En dat vanuit een gezamenlijke visie en één raamwerk voor alle vakken en voor alle schoolsoorten. Op dit moment worden ook de conceptsyllabi voor biologie, natuurkunde en scheikunde ontwikkeld onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) en bereiden we de fase van beproeven voor. Maar nu mogen we even stilstaan en terugkijken. En heel erg trots zijn op wat we de afgelopen twee en een half jaar met elkaar hebben ontwikkeld”.
Trots op deze prestatie
De vakvernieuwingscommissie heeft twee en een half jaar gewerkt aan de actualisatie van de examenprogramma's en maakte tijdens het proces gebruik van expertise van de advieskring. De advieskring keek mee op de inhoud van de tussenproducten. Hiervoor raadpleegden zij ook hun achterbannen. Vandaag sluiten we de ontwikkelfase af en vieren we deze mooie mijlpaal. Dit doen we samen met de leden van de vakvernieuwingscommissie, de advieskring, het Ministerie van OCW (opdrachtgever), het CvTE en stichting Cito.
Hoe het begon
In juni 2022 is in opdracht van het ministerie van OCW de actualisatie gestart van de examenprogramma’s Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer. In januari 2023 is ook de actualisatie van de examenprogramma's Fries, klassieke talen en de moderne vreemde talen Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch en Turks van start gegaan. Half oktober publiceerden we 61 conceptexamenprogramma’s en bijbehorende toelichtingsdocumenten van de hiervoor genoemde vakken. De conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken en van de moderne vreemde talen – elementair volgen begin 2025 inclusief toelichtingsdocumenten. Deze afronding van de ontwikkelfase is een mijlpaal om trots op te zijn.
Hoe verder?
Op deze slotdag ronden we het inhoudelijke deel af. Komende periode werken de curriculumexperts van SLO nog door om alle documenten definitief te maken. Begin 2025 worden de conceptexamenprogramma’s voor de natuurwetenschappelijke vakken gepubliceerd.
Sinds september 2024 zijn de syllabuscommissies voor biologie, natuurkunde en scheikunde onder leiding van CvTE gestart met de ontwikkeling van conceptsyllabi. De planning is om de conceptsyllabi in de zomer van 2025 op te leveren.
SLO bereidt op dit moment de fase van beproeven met scholen voor, die voor de vakken O&O en NLT in schooljaar 2025-2026 plaatsvindt, en voor biologie, natuurkunde en scheikunde in 2026-2027. De werving van scholen voor de vakken die in schooljaar 2025-2026 worden beproefd, start begin februari 2025.
Meer lezen?
Ga naar webplatform Actualisatie examenprogramma's en meld je aan voor de nieuwsupdates om op de hoogte te blijven van de actualisatie van examenprogramma’s.
Ben of ken je een school die geïnteresseerd is om de conceptexamenprogramma’s voor een vak te beproeven in de onderwijspraktijk?
Stuur een e-mail naar beproevenexamenprogramma@slo.nl. Geef aan voor welk(e) vak(ken) je geïnteresseerd bent en deel je contactgegevens. Je ontvangt dan automatisch bericht wanneer de werving van scholen start.