Aanbevelingen voor werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde compleet
Leerprestaties kunnen positief of negatief beïnvloed worden door de verwachtingen die je als leerkracht, vaak onbewust, van leerlingen hebt. Maar hoe word je meer bewust van je verwachtingen? Hoe kun je in jouw reken-wiskundeonderwijs uitstralen dat je het vertrouwen hebt dat al je leerlingen zich verder kunnen ontwikkelen?
Als antwoord op onder andere deze vragen ontwikkelde SLO aanbevelingen voor werken vanuit hoge verwachtingen. Hierin krijgen leerkrachten concrete handvatten aangereikt over hoe zij bewust kunnen omgaan met hun verwachtingen en daarmee de leerprestaties van leerlingen positief kunnen beïnvloeden.
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft de leidraad Hoge Verwachtingen geschreven, waar SLO de aanbevelingen op heeft gebaseerd. De laatste aanbevelingen zijn nu gepubliceerd en direct toepasbaar in het reken-wiskundeonderwijs. De aanbevelingen helpen leerkrachten bijvoorbeeld om hun eigen verwachtingen bewuster te communiceren naar leerlingen en zo duidelijke leerdoelen te stellen. Ze helpen om een positief klasklimaat te creëren en hoe je als team samen aan hoge verwachtingen kunt werken.
Elke aanbeveling start met een herkenbare praktijksituatie. Daarbij geven we een kort overzicht van wat de literatuur over deze situatie zegt. Wil je direct aan de slag? Daarvoor geven we concrete tips en inspiratie. Wil je meer weten? Klik dan door op de links in de aanbevelingen naar verdiepende artikelen en informatie.
De aanbevelingen Reken-wiskundeonderwijs vanuit hoge verwachtingen zijn te vinden op het platform basisvaardigheden van SLO.