Op weg naar een actueel bovenbouwcurriculum: conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo gepubliceerd
We hebben 61 conceptexamenprogramma’s en bijbehorende toelichtingsdocumenten voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, Nederlands en wiskunde havo-vwo gepubliceerd. De conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken en het toelichtingsdocument volgen begin 2025. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor de bovenbouw van het vo dat bijdraagt aan gelijke kansen en een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs.
Waarom worden de examenprogramma's geactualiseerd?
Veel examenprogramma’s stammen nog uit de vorige eeuw. Daarom gaf het ministerie van OCW de opdracht aan SLO om de examenprogramma’s Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde, natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer te actualiseren. In januari 2023 is ook de actualisatie van de examenprogramma’s Friese taal en cultuur, klassieke talen en de moderne vreemde talen Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch en Turks van start gegaan. Vanaf september 2024 zijn drie vakvernieuwingscommissies gestart om de examenprogramma’s van bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij te actualiseren. Alle vakvernieuwingscommissies ontwikkelen in maximaal 24 maanden tijd conceptexamenprogramma’s voor hun vak(ken) voor vmbo, havo en vwo.
Waar kun je de conceptexamenprogramma’s en de toelichtingsdocumenten vinden?
- Download de conceptexamenprogramma’s per vak of schoolsoort/leerweg
- Download de toelichtingsdocumenten per vak
- Alle conceptexamenprogramma’s vind je ook op opendata.slo.nl
- Wil je op de hoogte blijven van de actualisatie van de examenprogramma’s? Meld je dan aan voor automatische updates via Actualisatie examenprogramma's | SLO (actualisatie-examenprogrammas.nl).
Een concrete opdracht
Met geactualiseerde examenprogramma’s per vak per schoolsoort en leerweg krijgen scholen een concretere opdracht met een duidelijke omschrijving van wat iedere leerling aan het eind van de bovenbouw vo moet kennen en kunnen. De programma’s bieden leraren en toetsmakers daardoor meer houvast om vorm te geven aan hun onderwijs- en toetsprogramma’s. Dat is een belangrijk verschil met de huidige examenprogramma’s die globaal beschrijven wat leerlingen moeten kennen en kunnen en er grote verschillen bestaan tussen vakken en schoolsoorten.
Staatssecretaris informeert de Tweede Kamer
In het onlangs verschenen regeerprogramma wordt het ‘vernieuwen van het curriculum’ genoemd als één van de speerpunten van dit kabinet. De Tweede Kamer debatteert op 16 oktober 2024 over het thema Curriculum. Om die reden heeft het ministerie van OCW besloten dat de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde voorafgaand aan het debat - middels een Kamerbrief aan de Tweede Kamer - worden aangeboden. In diezelfde brief wordt de Kamer ook geïnformeerd dat de conceptexamenprogramma’s Nederlands, wiskunde havo-vwo, maatschappijleer, moderne vreemde talen, klassieke talen en Friese taal en cultuur door SLO zijn opgeleverd aan het ministerie van OCW.
Hoe verder?
In september 2024 is onder leiding van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) de ontwikkeling van conceptsyllabi gestart voor de vakken met een centraal examen. Daarnaast zijn de voorbereidingen gestart voor de fase van beproeven. Tijdens deze fase beproeven scholen de conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi, in afstemming met onder andere vakverenigingen, vervolgonderwijs, CvTE en stichting Cito. De werving van scholen starten we begin 2025. De fase van beproeven op scholen start vanaf schooljaar 2025-2026.
Is jouw school geïnteresseerd om de conceptexamenprogramma’s voor een vak te beproeven in de onderwijspraktijk?
Stuur een e-mail naar beproevenexamenprogramma@slo.nl.