Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Initial memorandum English and Dutch as a foreign language on Sint Eustatius and Saba.
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Papiamentu en
Nederlands voor Bonaire
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba
Conceptkerndoelen digitale geletterdheid, inclusief toelichtingsdocument.
Conceptkerndoelen burgerschap, inclusief toelichtingsdocument.
Domeinomschrijving in opdracht van de Onderwijsinspectie voor peilingsonderzoek. Brengt het beoogde en uitgevoerde curriculum in kaart en geeft een kader voor het meten van het gerealiseerde curriculum digitale geletterdheid in onderbouw vo.
Deze handreiking gaat over rijke gesprekken in het onderwijs. In het eerste deel lees je waarom deze gesprekken een belangrijke plaats verdienen in het onderwijs. Het tweede deel geeft informatie over hoe je deze gesprekken kunt voeren en inbedden in je lessen en wat dat vraagt van jouw rol als leraar en van je leerlingen.
Voor de actualisatie en ontwikkeling van examenprogramma’s Chinees zijn de ervaringen van docenten en leerlingen met het schoolvak onderzocht.
Deze verkenning is uitgevoerd om te bepalen welke ERK-niveaus toegevoegd kunnen worden aan de eindtermen van de moderne vreemde talen.
Geschiedenis is een talig vak en stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van leerlingen. Juist de taalvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren een groot punt van zorg. Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren.
Deze handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen.
De drie bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries zijn vanuit de handreiking te downloaden en kant-en-klaar te gebruiken.