Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal, inclusief het toelichtingsdocument.
Definitieve conceptkerndoelen voor Nederlands inclusief toelichtingsdocument.
Initial memorandum English and Dutch as a foreign language on Sint Eustatius and Saba.
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Papiamentu en
Nederlands voor Bonaire
Startnotitie voor de actualisatie kerndoelen Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba
In dit document lees je de conceptkerndoelen Nederlands, inclusief het toelichtingsdocument.
Revisie van de leerlijnen Nederlands als sterke vreemde taal voor Sint Eustatius en Saba.
Peil.onderwijs brengt kennis, vaardigheden en houding van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 in het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo in kaart. Deze domeinbeschrijving beschrijft het domein leesvaardigheid, een van de taaldomeinen binnen het vak Nederlands.
Het Platform Taalgericht Vakonderwijs ondersteunt de ontwikkeling en implementatie van een taalgerichte onderwijsaanpak in alle vakken. Daartoe ontwikkelt het platform materialen, en organiseert zij bijeenkomsten en werkconferenties waar scholen, opleidingen en onderzoekers elkaar ontmoeten. In deze bundel zijn de bijdragen opgenomen die gepresenteerd worden op de landelijke werkconferentie op 6 december 2019 in het Berghotel te Amersfoort.
Tijdens het leerproces in de klas is volop interactie tussen docent en leerlingen. De docent ontdekt onjuiste antwoorden van zijn leerlingen en reageert daarop. Toch blijven veel problemen verborgen tot het moment dat de summatieve toets wordt afgenomen. Dat is jammer, want er zijn veel mogelijkheden om gedurende de les in enkele minuten begrips- en andere leerproblemen op te sporen én er onmiddellijk en adequaat op te reageren. In deze publicatie wordt aan de hand van concrete voorbeelden getoond hoe docenten misconcepties van leerlingen snel kunnen signaleren aan de hand van concept checks.