Publicaties
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Toelichtingsdocument conceptkerndoelen voor mens en maatschappij
Conceptkerndoelen voor mens en maatschappij
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor vmbo-bb, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor vmbo-kb, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Toelichting bij de conceptexamenprogramma's maatschappijleer voor vmbo, havo en vwo.
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor havo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor vmbo-gl/tl, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Conceptexamenprogramma maatschappijleer voor vwo, opgesteld door de vakvernieuwingscommissie voor de actualisatie van het curriculum.
Geschiedenis is een talig vak en stelt hoge eisen aan de taalvaardigheid van leerlingen. Juist de taalvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren een groot punt van zorg. Aandacht voor taal in het geschiedenisonderwijs helpt leerlingen bij het omgaan met primaire bronnen en historisch redeneren.
Deze handreiking baseert zich op de principes van taalgericht vakonderwijs en biedt handvatten om leerlingen te ondersteunen bij het lezen van en het schrijven en in gesprek gaan over primaire bronnen.
De drie bijbehorende voorbeeldmatige lessenseries zijn vanuit de handreiking te downloaden en kant-en-klaar te gebruiken.
In dit rapport lees je een uitwerking en toelichting voor het referentiekader Ruimte voor primair onderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.