Financiële geletterdheid in vmbo-bb/kb en praktijkonderwijs


Het belang van executieve functies op weg naar financiële zelfredzaamheid
11 mei 2020

Aandacht voor financiële redzaamheid is nodig in het onderwijs. In de snel veranderende en digitale maatschappij wordt het steeds belangrijker dat leerlingen essentiële (financiële) vaardigheden ontwikkelen zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken. Speciale aandacht is daarbij nodig voor leerlingen in het praktijkonderwijs en vmbo-bb/kb. Zij behalen niet meer dan het laagste vaardigheidsniveau en zijn daarmee te weinig financieel geletterd. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) heeft leerdoelen en competenties voor jongeren geformuleerd over het omgaan met geld. In deze publicatie koppelen we die leerdoelen en competenties aan executieve vaardigheden die grote invloed hebben op doelgericht gedrag en beheersing van impulsen. Zo ontstaan handvatten die leraren kunnen gebruiken om de financiële redzaamheid van hun leerlingen te bevorderen zodat ze beter de regie over hun eigen (financiële) leven kunnen voeren.


jaar van uitgave: 2020

Laan, A. van der, Lodeweges, J., Sjoers, S., & Linde, G. van der (2020). Financiële geletterdheid in vmbo-bb/kb en praktijkonderwijs: Het belang van executieve functies op weg naar financiële zelfredzaamheid. Enschede: SLO.


toon meer

Leerplankundig thema

Vakspecifiek thema

Type publicatie