Drama (theater)
Theatereducatie
“Het is te stil rond theatereducatie.” Cock Dieleman houdt een pleidooi voor theatereducatie binnen het onderwijs. ‘Als wij kinderen tot meer dan alleen rechtlijnige denkers willen opleiden, moet ook theatereducatie een evenwichtig onderdeel worden van het curriculum.’ Vind jij theatereducatie (drama) ook belangrijk? In het leerplankader kunstzinnige oriëntatie vind je inspiratie voor het vormgeven van dit vak.
Theater voor het basisonderwijs
Er is altijd wel een theatergezelschap met aanbod voor basisonderwijs bij jou in de buurt. Het aanbod varieert van voorstellingen in de grote zaal van de schouwburg tot intieme voorstellingen in de klas. Vaak aangevuld met workshops voor- en/of achteraf.
- Theater Artemis valt op door haar artistieke, innovatieve educatieprojecten. De driedaagse - een drie dagen durende performance die zich op een basisschool afspeelt- is hier een goed voorbeeld van. Met de komst van een onverwachte gast, zal alles op school even drie dagen anders zijn. Drie dagen is de verbeelding aan de macht en worden leerlingen (samen met de leerkrachten) uitgenodigd om te onderzoeken en te verwonderen.
- Het Laagland maakt naast voorstellingen in de zaal ook jaarlijks meerdere producties voor in de school. Hiermee willen ze leerlingen aanmoedigen verder te kijken dan de wereld die ze al kennen en verder te komen op weg naar wie ze zijn, wat ze kunnen en waar ze voor willen gaan.
- Podiumkids is een collectief van gezelschappen die theater-, muziek- of dansvoorstellingen maken voor kinderen van 2 tot en met 12 jaar. Aan veel van deze voorstellingen zijn ook workshops gekoppeld.
Onderzoek, tool én podcast 'Hoe bespreek je een theatervoorstelling na?'
Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben of museum dat ze net bezocht hebben? Leerkrachten vinden het vaak een uitdaging om esthetische ervaringen in de klas te bespreken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat zo’n gesprek te schools - of andersom - juist te vrijblijvend wordt?
In een podcast gaat Rik Weeting, oud-curriculumontwikkelaar bij SLO, in gesprek met Nadieh Graumans-Tigchelaar over een laagdrempelige gesprekstool waarmee (groeps)leerkrachten in het primair en speciaal onderwijs het bezoek aan een theatervoorstelling en andere kunstzinnige activiteiten kunnen nabespreken. Nadieh is theaterdocent, onderzoeker en ontwikkelaar van deze gesprekstool.