Nederlands so
thema's
vakspecifieke trendanalyse Nederlands
SLO voert periodiek trendanalyses uit per vakgebied resulterend in een publicatie met daarin de stand van zaken en de ontwikkelingen per vakgebied.
taalzwakke leerlingen
Er is geen algemeen geaccepteerde definitie van het begrip 'taalzwakke leerling'. Doorgaans duiden we met deze term op leerlingen die in mondelinge en/of schriftelijke taalvaardigheid achterblijven ten opzichte van het niveau dat van hen verwacht wordt.
laaggeletterdheid
Om goed te kunnen participeren in de samenleving is geletterdheid onontbeerlijk: leerlingen moeten leren omgaan met een grote diversiteit aan gesproken en geschreven teksten.
passende perspectieven taal & rekenen
In iedere klas zitten wel leerlingen die moeite hebben met het behalen van de fundamentele doelen van het Referentiekader taal en rekenen. Hoe help je deze leerlingen verder?
leestips
Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs.
Dit boek is een bundel van allerlei artikelen over meertaligheid en onderwijs.
agenda
nieuws
- De eerste stap in een vernieuwd curriculum voor zeer moeilijk lerende of meervoudig beperkte leerlingen27 maart 2024
- Conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde opgeleverd28 september 2023
- Kom 10 oktober 2023 naar het Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’ van SLO13 september 2023
- Landelijke Congres ‘Actualisatie Kerndoelen’27 juni 2023
- Leraren en experts gezocht voor de expertgroep (v)so!17 mei 2023
relevante SLO-publicaties
- Functionele kerndoelen (concept) Nederlands met toelichtingsdocument27 maart 2024
- Handreiking Rijke Gesprekken24 januari 2024
- Conceptkerndoelen leergebied Nederlands + toelichtingsdocument28 september 2023
- Leesvaardigheid in het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs13 februari 2023
- Vakonderwijs en geletterdheid26 november 2019