Verslag elfde bijeenkomst
Welke kerndoelen zijn er voor het gespecialiseerd onderwijs? Wanneer kunnen we welke kerndoelen verwachten? En hoe praat je over het curriculum op school? Met 77 online deelnemers hebben we aandacht gehad voor het beantwoorden van deze vragen. De meeste deelnemers gaven aan de actualisatie van de kerndoelen al te volgen. Ze hopen dat de nieuwe (functionele) kerndoelen vooral meer duidelijkheid en houvast kunnen geven, zodat er doelgericht gewerkt kan worden. Daarbij ligt ook een duidelijke behoefte in nieuwe leerlijnen, passend bij de nieuwe (functionele) kerndoelen. Deze zullen door SLO en in samenwerking met het onderwijsveld en (vak)experts voor alle leergebieden ontwikkeld worden na oplevering van de (functionele) kerndoelen.
SLO heeft de opdracht gekregen van het ministerie van OCW om kerndoelen te actualiseren voor po, onderbouw vo en (v)so en functionele kerndoelen voor het (v)so voor de volgende leergebieden:
- Nederlands en rekenen en wiskunde;
- Burgerschap en digitale geletterdheid;
- Mens en maatschappij, mens en natuur, moderne vreemde talen, kunst en cultuur, bewegen en sport;
- Extra voor (v)so: Nederlandse Gebarentaal, voorbereiding op arbeidsmarkt (start 2026), voorbereiding op dagbesteding (start 2026) en leervoorwaardelijke kerndoelen (start 2026).
Voor de kerndoelen po, onderbouw vo en (v)so (so ‘normaal/moeilijk lerend’ en vso uitstroomprofiel vervolgonderwijs) is samengewerkt met een klankbordgroep specifieke onderwijsbehoeften, om ook mee te kijken vanuit de (v)so- en inclusiviteitsbril.
Voor de functionele kerndoelen, bedoeld voor so zml/mb, vso uitstroomprofiel dagbesteding en vso uitstroomprofiel arbeidsmarkt is en wordt samengewerkt met expertgroepen (v)so, bestaande uit leraren en experts die werkzaam zijn in de verschillende clusters en uitstroomprofielen.
Voor de EMB-leerlingen zijn we gestart met een verkennend onderzoek, om uit te zoeken wat deze doelgroep nodig heeft aan onderwijsdoelen.
Op dit moment zijn er al kerndoelen opgeleverd in concept of definitief concept. In concept, betekent dat ze de fase van beproeven in gaan en in definitief concept betekent dat ze opgeleverd zijn aan het ministerie van OCW en dat het wet- en regelgevingstraject start (ongeveer een jaar ), waarna deze definitief zijn. Je hoeft niet te wachten tot ze definitief zijn, ook eerder is het al goed om te kijken waar je je onderwijsaanbod kunt verrijken met nieuwe inzichten vanuit de (definitieve) conceptkerndoelen. Ter inspiratie hebben we tijdens de bijeenkomst laten zien hoe je kunt werken aan functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde. We lieten bijvoorbeeld een foto zien van een jongen met een meervoudige beperking in het speciaal onderwijs, groep 4. Op de foto's zag je dat hij met veel plezier in een huishoek aan het spelen was met zijn logopedist en gebruik maakte van gebaren en zijn spraakcomputer. Op deze manier was hij in een rijke taalomgeving (functioneel kerndoel 1) aan het oefenen met het voeren van doelgerichte gesprekken (functioneel kerndoel 7).
Hierbij de links die gedeeld zijn tijdens de bijeenkomst:
- Definitieve conceptkerndoelen po, onderbouw vo en (v)so voor Nederlands en rekenen en wiskunde + conceptkerndoelen po, onderbouw vo en (v)so voor burgerschap en digitale geletterdheid;
- Functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (concept);
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal.
*In 2025 zullen de functionele kerndoelen (concept) burgerschap en digitale geletterdheid beproefd worden. Ook zal er in 2025 gestart worden met het actualiseren van de functionele kerndoelen mens en maatschappij, mens en natuur, bewegen en sport en kunst en cultuur. Wil je als school meedoen in de fase van beproeven of lijkt het je leuk om lid te zijn van een expertgroep (v)so? Houd dan onze oproepen via de nieuwsbrief of socials in de gaten of kijk op https://www.actualisatiekerndoelen.nl.
SLO’er Liesbeth Pennewaard sloot de bijeenkomst af met het bespreken van het Curriculair Spinnenweb. Het gaat over het voeren van een gesprek met je schoolteam rondom het curriculum van je school. Hoe kun je je (v)so pandje verbouwen of bebouwen? Leg een nieuw kerndoel op het spinnenweb en verken met je team en de speelkaarten hoe je een samenhangend onderwijsaanbod concreet vorm kan geven.
Aan de deelnemers: bedankt voor jullie komst, jullie goede vragen, input en betrokkenheid! Heel graag tot een volgende keer.