Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal, een belangrijke stap voor dove en slechthorende leerlingen!

21 oktober 2024

Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Onderwijs dat hen helpt in hun ontwikkeling. Voor dove en slechthorende leerlingen is het leren van Nederlandse Gebarentaal essentieel.

Daarvoor zijn actuele kerndoelen van groot belang. De afgelopen tijd heeft SLO in samenwerking met Sprong Vooruit hard gewerkt aan de actualisatie van de conceptkerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal en de ontwikkeling van nieuwe conceptkerndoelen voor het voortgezet speciaal onderwijs. Samen met Sprong Vooruit publiceren we die nu. Een belangrijke stap voor dove en slechthorende leerlingen!

Bekijk hier de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal

Waarom is die actualisatie nodig?

De Nederlandse Gebarentaal is voor dove en slechthorende leerlingen van groot belang om te communiceren en om tot leren te komen. Zo zijn ze beter in staat om zich voor te bereiden op vervolgonderwijs en om actief mee kunnen doen in de samenleving.

De huidige kerndoelen zijn verouderd: ze stammen uit 2010. Daar komt bij dat deze kerndoelen niet wettelijk verplicht zijn en zijn ze destijds bewust globaal geformuleerd. Bovendien zijn deze kerndoelen zijn alleen voor het speciaal onderwijs ontwikkeld. In 2021 is de Nederlandse Gebarentaal een officiële rijkstaal geworden. Dat is de aanleiding voor de actualisatie van de kerndoelen voor dove en slechthorende leerlingen op het speciaal onderwijs en ontwikkeling van conceptkerndoelen voor leerlingen op het voortgezet speciaal onderwijs.

Voor wie gelden die conceptkerndoelen?

De conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal zijn bedoeld voor dove enslechthorende leerlingen in het speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaalonderwijs (vso), cluster 2. Hoewel de kerndoelen primair voor het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs bedoeld zijn, zijn ze ook toepasbaar voor leerlingen die doof of slechthorend zijn in het reguliere onderwijs. Dit is alleen niet wettelijk verplicht.

Samen met het onderwijsveld

Het ontwikkelen van conceptkerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal vraagt om specifieke kennis van deze taal en expertise met de doelgroep. Daarom zijn ze ontwikkeld met Sprong Vooruit: een nationale expertisegroep voor het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen. Sprong Vooruit heeft een gespecialiseerd team ingericht dat bestaat uit experts op het gebied van onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen. In een jaar tijd werkten zij aan de conceptkerndoelen. Daarnaast zijn er scholen en experts betrokken in een advieskring. Deze advieskring gaf het team feedback op twee momenten.

Blik vooruit

De komende tijd gaan we in gesprek over de conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal met het onderwijsveld en (vak)experts. Voor scholen organiseert SLO samen met Sprong vooruit op donderdag 14 november een bijeenkomst op het kantoor van SLO in Amersfoort. We bespreken wat scholen nodig hebben om kerndoelen succesvol te kunnen invoeren. Indien nodig passen we met de opgehaalde feedback in de periode daarna de conceptkerndoelen verder aan.

Vervolgens bieden we het ministerie een definitieve set conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal aan. Daarna start het ministerie van OCW het wetgevingstraject. Het ministerie van OCW besluit op welke manier en wanneer de kerndoelen landelijk worden ingevoerd.



toon meer

Sector

Leerplankundig thema