Heb je tips voor het maken van een vakwerkplan bewegingsonderwijs so/vso?
Afgelopen maand kregen wij twee vragen binnen over bewegingsonderwijs, een vraag over het so en een vraag over het vso. Voor de doelgroepen in het (v)so kan het lastig zijn om bepaalde lessen te geven. Denk bijvoorbeeld aan stoeispelen binnen het (voormalig) cluster-4 onderwijs en aan balanceren bij dove en slechthorende leerlingen.
Wil je hier meer over weten? In dit overzicht staan publicaties en tips die je houvast en inspiratie kunnen bieden.
- Kerndoelen bewegingsonderwijs voor so en so zml/mg
- Kerndoelen bewegen en sport voor uitstroom vervolgonderwijs, arbeidsmarkt en dagbesteding
- Boek bewegingsonderwijs op cluster 4-scholen
- Boek bewegingsonderwijs aan zml
- Voortraject nieuwe kerndoelen
Onder andere nieuw in de voorstellen: doorgaande leerlijn, aandacht voor individuele ontwikkeling, gezond bewegen en jezelf leren kennen bij sport. Er is grote aandacht voor doelen op eigen niveau en doelen die op eigen maat ingevuld kunnen worden.
Vragen kun je ook neerleggen bij de vakvereniging, KVLO. Wellicht hebben ze tips voor bijvoorbeeld het maken van een vakwerkplan op de onderdelen waar je tegenaan loopt.
Aandachtspunten
Wil je extra informatie per cluster? Kijk dan in onderstaande tabel. Deze aandachtspunten kunnen handig zijn voor wat je de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften aanbiedt en hoe je het aanbiedt.
Onderdeel | Toelichting | Voorbeeld |
---|---|---|
Bewegen, cluster 1 |
Blinde leerlingen kunnen vaak niet meedoen aan balspelen. | Zet hulpmaterialen in die voor contrast zorgen: felgekleurde hesjes, contrasterende ballen, felgekleurde tape voor het markeren van bijvoorbeeld toestellen en afzetpunten. Gebruik materialen met geluid, zoals rinkelballen, bellenarmbanden, geluidsballen. Gebruik materialen waarvan het formaat anders is dan normaal: grotere ballen (zorgt voor vertraging en meer duidelijkheid), rackets met een kortere steel (raken van de bal of shuttle wordt dan makkelijker). Of speel met een lichtere bal (zorgt voor vertraging en doet geen pijn als ze toch geraakt worden). Laat klasgenoten zonder visuele beperking eens met een donkere bril op sporten, zodat ze kunnen ervaren hoe het is om een spel te spelen met een visuele beperking. |
Samen sporten, cluster 2 |
Het zal voor deze leerlingen moeilijk zijn om samen met anderen spelactiviteiten te doen, door problemen in de onderlinge communicatie. | Maak spelactiviteiten overzichtelijk, zodat de leerlingen de posities van andere leerlingen snel kunnen zien. Denk bijvoorbeeld aan badminton. |
Bewegen, rolstoelgebonden, cluster 3 |
Door bewegen leren leerlingen met een lichamelijke beperking hun lichaam beter kennen en daar vertrouwd mee te worden. Ook leren ze ontdekken wat ze wel en niet leuk vinden aan het bewegen. De aandacht voor de (on)mogelijkheden van het bewegen, vanwege de beperking, is daarbij belangrijk. |
Voor leerlingen in een rolstoel is er veel mogelijk in de gymles, als je maar durft om aan te passen. Denk aan balanceren, rijden, klimmen en klauteren, zwaaien, mikken, werpen en vangen, tikspelen, afgooispelen, en zelfs stoeispelen. Zie: een rolstoel in je gymles. |
Vragen?
Heb je vragen of wil je even overleggen, dan mag je altijd mailen naar Stephanie (curriculumontwikkelaar gespecialiseerd onderwijs) s.kastelein@slo.nl of Corike (curriculumontwikkelaar bewegen en sport) c.vandemerwe@slo.nl