SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Wat betekent vernieuwingsonderwijs voor het leergebied bewegen en sport? Veel van wat we de lezers voorschotelen gaat over vernieuwing in en rond het bewegingsonderwijs. Met de discussie over de grote curriculumherziening Curriculum.nu kwam een andere invalshoek in beeld. Namelijk die van scholen die niet speciaal voor bewegen en sport aan het vernieuwen zijn, maar als hele school. Daar willen we nu de aandacht eens op vestigen.
Wat brengt meer risico's met zich mee: autorijden of op vliegvakantie gaan? Wat betekent het als het eten van bewerkt vlees het risico op darmkanker met l8% verhoogt? Zijn de risico's van klimaatverandering groot of klein? Dit is het soort vragen waar alle burgers, en dus ook onze leerlingen, mee te maken krijgen, Om daarop een zinnig antwoord te kunnen geven hebben leerlingen een instrumentarium nodig waarmee ze, op een algemeen niveau, over risico's en veiligheid na kunnen denken.
Per 1 augustus 2019 wordt het nieuwe examenprogramma informatica voor havo/vwo ingevoerd. Om dit tot een succes te maken, wordt nu hard gewerkt aan de ontwikkeling van lesmodules voor leerlingen en scholing voor docenten.
“Uit de #MeToo-discussie blijkt weer eens hoe belangrijk het is ongelijkwaardigheid, geweld en dwang in relaties en in de dagelijkse omgang te herkennen. Wanneer is seksueel contact gewenst, wanneer ongewenst, hoe kun je aangeven waar je grenzen liggen en laten merken hoe ver je wil gaan? Dit soort vragen en vele andere stellen we aan de orde aan de hand van het thema Relaties en seksualiteit.” Aan het woord is Maaike Rodenboog, leerplanontwikkelaar bij SLO – Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Maaike is als projectleider betrokken bij de ontwikkeling van het leerplankader Gezonde leefstijl. Relaties en seksualiteit is een van de zeven thema’s die erin aan de orde komen.