SLO in de media
verfijn de resultaten
Zoeken in de index
Hoe kun je ICT gebruiken om kinderen te leren nadenken, organiseren, communiceren en samenwerken? In het onderwijs van de toekomst verdient digitale geletterdheid een prominente plaats
Samen met scholen ontwikkelt SLO een doorlopende leerlijn po-vo digitale geletterdheid. Er is een leerplankader met inhouden en doelen.
Goed zicht op de leerlijn is een must als je maatwerk wilt bieden. Het Anna Lyceum in Nieuwegein werkt daarom aan een speciale tool. 'Pas als je de ruimte in het curriculum ziet, kun je scherpe keuzes maken.'
In deze SLO Context is er aandacht voor curriculumontwerp op schoolniveau: hoe gebruik je als vo-school de ruimte die er is om invulling te geven aan landelijke leerdoelen?
Positieve reacties op de eerste vragen van het havo-piloteindexamen, maar welk verhaal ligt achter de context van de eerste vragen? M&P zocht het uit.
In het kader van de examens van het nieuwe programma maatschappijwetenschappen, doet Cito onderzoek naar het toetsen van hogere denkvaardigheden en de concept-contextbenadering. Op basis van praktijkonderzoek onder leerlingen, onderscheiden Anne Hemker en Michiel Waltman in dit artikel drie beheersingsniveaus in conceptgebruik.
Na de benaderingswijze met invalshoeken is er een nieuw fenomeen in het examenprogramma maatschappijwetenschappen, dat van de paradigma’s. ‘Een paradigma bevat bepaalde theorie-opvattingen en voorschriften van methodologische aard en daarmee ook wat er wordt bestudeerd, wat de onderzoeksvragen zijn en volgens welke regels de antwoorden moeten worden geïnterpreteerd.' Docenten en vakdidactici breken zich het hoofd over hoe leerlingen greep te laten krijgen op deze tradities van sociale wetenschapsbeoefening.