Curriculum, toetsing en verantwoording

18 december 2019

Nadenken over onderwijsdoelen, in de klas, op school en op het landelijke niveau, hoort hand in hand te gaan met nadenken over de manier van toetsen. Verreweg de meeste toetsing vindt plaats in de klas, in interactie tussen leerling en leraar. Het geeft beiden inzicht in de leerontwikkeling van de leerling, waar de leerling staat in zijn leerproces en wat hij nog nodig heeft.

Toetsing en verantwoording zijn belangrijke onderwerpen uit leerplankundig perspectief, en dus belangrijk voor SLO. Toetsing in relatie tot het curriculum dient twee doelen. Ten eerste het faciliteren van leren zodat de beoogde leerdoelen voor zoveel mogelijk leerlingen binnen bereik zijn (formatief). Ten tweede het bepalen of de beoogde leerdoelen worden behaald, in de klas, op school en landelijk (beslissend).

Aandacht voor formatieve evaluatie

Veel leraren, schoolleiders en ouders/verzorgers willen (meer) zicht op de groei en ontwikkeling van de leerling. Er is daarom momenteel veel aandacht voor toetsing waarmee het leren gefaciliteerd wordt: formatief evalueren. Leraar en leerlingen weten waar ze naartoe werken en waar ze staan. Leerlingen hebben zicht op hun capaciteiten en voorkeuren en gaan na wat ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.

Het invoeren van formatief evalueren is voor veel leraren en schoolleiders nog een zoektocht. Er zijn hobbels te nemen op landelijk en op schoolniveau. Bieden de huidige kerndoelen in het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs voldoende houvast? Gaat het toetsbeleid uit van groei en ontwikkeling? Wat werkt echt, in de les en op school? Bij SLO denken, ontwikkelen en doen we mee.

Aandacht voor schoolexamens in het vo

Schoolexamens: elke leerling en docent in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs krijgt ermee te maken. De schoolexamens staan volop in de belangstelling. Veel scholen willen een kwaliteitsslag maken en denken na over een visie op toetsing en schoolexaminering. Dat stimuleert leraren en schoolleiders om bewuste keuzes te maken op school- en op vakniveau.

Om die bewuste keuzes te kunnen maken, biedt SLO handreikingen voor schoolexaminering. Voor de verschillende vakken op vmbo, havo en vwo zijn er handreikingen voor vaksecties, teamleiders en examensecretarissen.