leerdoelenkaarten Bewegen en sport
Domein bewegen en sport
Voor het domein bewegen en sport zijn de twee bekende basisdocumenten bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs met elkaar vergeleken. Op basis van deze vergelijking hebben we een leerplan opgesteld voor kinderen van 10 tot 14 jaar. In dit leerplan zie je wat kinderen kunnen leren in de verschillende bewegingsthema’s. We verwijzen in het leerplan ook naar twee andere doelgebieden met betrekking tot het bewegen regelen en bewegen waarderen. De vakleerkracht kan op basis van dit leerplan samen met de kinderen zoeken naar geschikte bewegingsonderwijsleersituaties.
De complexiteit van dit gezamenlijke zoekproces naar een geschikt bewegingsaanbod wordt duidelijk in de concreet uitgewerkte lessenreeks 'badmintonnen'. In deze lessenreeks krijgen de kinderen de kans om het bewegingsaanbod en de mogelijk leerdoelen binnen dit aanbod te kiezen op grond van hun eigen leerwensen.
Met deze lessenreeks voor badminton zochten we naar de juiste leerlingentaal, om te praten over wat leerlingen graag willen leren.
Leerlingenkaart badminton
Tijdens het bewegingsonderwijs op de basisschool en voortgezet onderwijs wordt vaak het badmintonspel gespeeld. De makkelijkste optie is om leerlingen wedstrijdjes te laten spelen tegen elkaar’, maar met deze werkvorm leren de leerlingen weinig over hun eigen leerproces om een betere badmintonner te worden. In deze leerlingenkaart voor badminton, die gebruikt wordt op Onderwijsroute 10-14 in Zwolle, zit een didactische opbouw van badmintonactiviteiten over vier jaar. Deze opbouw zorgt ervoor dat leerlingen bewust keuzes leren maken over de wijze en context waarin ze willen leren badmintonnen. Per leerjaar krijgen de leerlingen beperkte keuzemogelijkheden waardoor ze in heterogene niveaugroepen met elkaar beter kunnen leren badmintonnen. We hebben alleen voor het eerste jaar een concrete leerlingenkaart uitgewerkt, maar die kun je in alle leerjaren uitproberen.