Leerdoelenkaarten M&M
Voor het mens en maatschappij-onderwijs hebben we twee sets leerdoelkaarten ontwikkeld: een set voor aardrijkskunde en een set voor geschiedenis, allebei met kennisinhouden en vaardigheden.
De leerdoelkaarten zijn geformuleerd vanuit het perspectief van de leerling: een leerdoelkaart in duidelijke taal wat de leerling kent en kan. Ook geeft de leerdoelkaart in een oogopslag een beeld van wat per inhoud of vaardigheid de leerdoelen zijn voor leerlingen van verschillende niveaus.
Ook als je je onderwijs thematisch vormgeeft, kun je de leerdoelkaarten gebruiken om leerstof of vaardigheden te selecteren. Je kunt op de kaarten aangeven wat je behandeld hebt en welke vaardigheden daarbij aan bod zijn gekomen. Hiermee houd je overzicht voor jezelf.
SOOOOL 10-14
SOOOOL 10-14 geeft het mens en maatschappij-onderwijs (geschiedenis en aardrijkskunde) vorm aan de hand van quests die leerlingen zelf in de omgeving van de school oplossen. De leraren gebruiken onze leerdoelkaarten als uitgangspunt. In verplichte en vrije quests werken leerlingen aan het behalen van hun leerdoelen. In deze video leggen leraren uit hoe quests werken en leerlingen wat zij ervan leren.
Mens en maatschappij is in het primair onderwijs geen leergebied: daar vallen aardrijkskunde en geschiedenis samen met natuur en techniek onder het leergebied oriëntatie op jezelf en de wereld. In de leerdoelkaarten kun je precies zien welke inhouden en vaardigheden de leraren dan aanbieden. In het voortgezet onderwijs bouw je daarop verder.
Het idee achter het geschiedenisonderwijs in Nederland is dat leraren dezelfde periode meerdere keren behandelden en daar steeds een verdieping in aanbrengen. De leerdoelkaarten maken duidelijk welke lesstof aan de leerlingen aan het eind van groep 8 en aan het eind van klas 2 moet zijn aangeboden.